Groeten uit Besançon

Wielrenners moet je kunnen aanraken en naar voren kunnen schreeuwen. Op de televisie heeft de toeschouwer een beter overzicht dan langs de kant van de weg, maar het blijft een afstandelijke kennismaking met de Tour de France. Het Roosendaalse videobedrijf Jongenelen biedt een aardige uitkomst voor de kijker die alles wil ruiken en niets wil missen.

Bij de finish van elke etappe staat tegenwoordig een zogenaamde jumbotron, een videoscherm van 27 vierkante meter. Vanaf de meet kunnen wielerfans het koersverloop aardig volgen, hoewel de kwaliteit van het vertoonde beeld volgens technicus Peter Tetenberg voor verbetering vatbaar is. “De techniek is ontiegelijk vooruit gegaan, maar het kan natuurlijk altijd mooier.” Tetenberg reist samen met een collega-techneut en twee chauffeurs van de ene finishplaats naar de andere. De trailer met apparatuur wordt voortbewogen door een enorme trekker die in het Franse landschap van verre de aandacht trekt. 's Ochtends om vijf uur sluiten Tetenberg en zijn collega's het scherm aan op het tv-station France 2. Aan het begin van de middag vertonen ze de beelden van de dag ervoor. De live-uitzending van de Tour wordt rechtstreeks aan het publiek aangeboden.

De verbinding komt tot stand via een dikke kabel. Een satellietschotel staat klaar wanneer de kabel mocht breken. De Brabantse firma heeft vier trailers in gebruik. Popconcerten, voetbalwedstrijden in lege stadions, skiwedstrijden in Oostenrijk: Tetenberg is bijna het hele jaar onderweg. “Maar de Tour is het mooiste. Het is hier één grote familie. Elke ochtend drinken we met de Fransen een aperitiefje. Dat moet ik volgende maand zien af te leren.”