Vijftig jaar bikini; Cups vol glimmer en bedrog

Volgens de textielwereld verkoopt een zwempak zichzelf. Wie niet op een nudistenstrand wil belanden heeft er immers eentje nodig. Hoewel deze kledij een half leven mee kan, kopen vooral vrouwen bijna elk jaar iets nieuws. Maar ook de mannenzwembroek is aan mode onderhevig.

Het leek er even op dat de bikini van losse lapjes, heen en weer te schuiven langs een koordje, een come back zou maken - maar niets blijkt minder waar. Dit relikwie uit de jaren zeventig heeft het deze zomer moeten afleggen tegen de nieuwste rage: beugels en push ups. Op het strand dit jaar geen loshangende hippie-borsten, maar een stevig gefixeerde buste.

Het gebruik van schuimrubber vullingen dat in de beha-mode al een paar jaar populair was, doet nu definitief haar intrede in badpak en bikini. Ze moeten na het zwemmen wel even discreet worden uitgeknepen, die zachte kussentjes, maar het effect is benijdenswaardig pront. De ijzeren beugels die aan de onderzijde van de bikini-cups worden ingenaaid, zijn eveneens afkomstig uit de lingerie-mode. Ze worden sinds een jaar of drie in de badmode toegepast. De beugels zijn water-vriendelijker dan de push ups, maar hebben een vergelijkbaar oppeppende werking (al heben ze natuurlijk niet het vergrotende effect van de schuimrubber vulling).

Het blijft de vraag waar al die optische vergrotingen nog voor nodig zijn. Onderzoek heeft immers aangetoond dat Nederlandse meisjes ten opzichte van hun lichaam tegenwoordig grotere borsten hebben dan dertig jaar geleden - een ontwikkeling die te maken zou hebben met het pil-gebruik. Gevolg voor de badmode is dat er veel meer grote cupmaten gemaakt moeten worden. De lingerie- en badmode-speciaalzaak Maison Jeanine in Amsterdam is gespecialiseerd in deze grotere maten, niet alleen voor meisjes, maar ook voor volwassen vrouwen en ouderen, met Cup D, E of F.

Jeanine Koekkoek, eigenaresse van Maison Jeanine, brengt grote maten in 'vlotte' modellen. “Vrouwenlichamen zijn enorm veranderd: een gemiddelde cup was tien jaar geleden nog B75, tegenwoordig is het C75. Het is niet makkelijk om voor die grotere maten een beetje leuke, moderne dessins en modellen te vinden. 'Groot' is toch heel lang geassocieerd geweest met 'oud'.” Ze laat bikini's en badpakken zien van de merken Fantasie en Anita. Bij Fantasie zitten beugels verstopt in het badpak en de pakjes van Anita hebben tegenvoeringen. De stoffen zijn bedrukt met wat mevrouw Koekkoek noemt een 'actuele bloem'; een naïeve bloem à la Matisse.

De badpakken van het merk Huit zijn juist niet geschikt voor grote maten, want zij zijn gemaakt van een microvezel. De gladde, zachte stof, die heel snel droogt en mooi strak langs het lichaam zit, geeft te veel mee voor de grotere boezem. Dat geldt ook voor katoen, dat als materiaal voor badkleding sowieso op zijn retour is. Het Franse merk Cacharel brengt nog een redelijk grote collectie katoenen badpakken, maar het huismerk van De Bijenkorf, dat altijd veel katoen gebruikte, is er goeddeels van teruggekomen. Katoen blijft lang nat en verschiet bovendien snel van kleur.

En de kleuren moeten juist sprankelen deze zomer. Bij Maison Jeanine hangen de rekken vol met allerlei felle kleuren, maar vooral met geel en oranje. Zwart, dat tot vorig jaar nog modieus was, is verdrongen door alle mogelijke ijsco-tinten. Zo heeft ontwerpster Marielle Bolier een bikini-lijn gemaakt in zacht roze, licht oranje en mintgroen, met een coating die de stof ook als ze droog is een beetje nat doet lijken. Maar nog niet zo nat als de glimmende (zwarte!) setjes van Björn Borg, gemaakt van PVC (bekend van de lak-achtige uitgaanskleding).

Bij het bad-assortiment van De Bijenkorf overheerst de glamour. Een groot deel van de modellen is, als de stof van zich zelf al niet glimt, bewerkt met coatings. Er zijn pakjes van fonkelend zilver, reptielenprints compleet met schubben, of van semi-transparant goud - zelfs het huis-tuin-en-keuken-ruitje heeft een glitter-effect gekregen. Op alle etiketten staat waarschuwend dat de betreffende kleding direct na het zwemmen moet worden uitgetrokken en in zoet water uitgespoeld.

Ook ondergoedfirma Hunckemöller heeft badkleding waar beter niet in gezwommen kan worden. Zo is er een bikini van prachtig indigo-blauw fluweel, dat het mooist tot zijn recht zal komen op een donkergekleurde huid. Hunkemöller heeft dit jaar ook nog een innovatie: het doorzon-badpak, gemaakt van 'Sun Select'-stof. Ook ònder het badpak wordt men bruin, al geeft het pak nog de bescherming als een zonnebrandcrème met factor 7.

Van Björn Borg komt een mooie bikini met jeans-stiksels. In het bovenstukje zitten beugels en het broekje heeft kleine dubbele zakjes, net als een spijkerbroek. Deze bikini is een van de weinige modellen die niet al te hoog zijn opgesneden. Want in de badmode heerst nog altijd het dogma van hoogbenigheid. Of het voor jong is of voor oud, voor smal of breed, alle broeksranden lopen schuin omhoog, zich niets aantrekkend van de horizontale breuklijnen die ook vrouwen nou eenmaal hebben. Van een afstand ziet het er misschien nog wel leuk uit, die hoge opsnijdingen. Maar eenmaal dichtbij is de lol er gauw af. Daar toont zich de door scheermes of ontharingscrème geteisterde huid van de bikini-lijn.