Leo Kirch verwerft uitzendrecht WK-voetbal

ZURICH, 4 JULI. De Duitse mediamagnaat Leo Kirch en zijn marketingpartner ISL hebben de strijd om de uitzendrechten van de eindronden van het wereldkampioenschap voetbal in 2002 en 2006 gewonnen. De wereldvoetbalfederatie (FIFA) ging in op een bod van 3,75 miljard gulden. Voor dat geld mag Kirch met uitzendlicenties de markt op.

De FIFA blijft wel eigenaar van de rechten en kan tevens een veto uitspreken over de verkoop aan bepaalde bedrijven. Het totaalbedrag van de Kirch-groep bestaat uit twee delen: 1,75 miljard voor het WK in 2002 (Japan en Zuid-Korea) en twee miljard voor het toernooi in 2006 (belangrijkste kandidaat: Duitsland).

Het eindresultaat is een veelvoud van de bedragen die de FIFA in het verleden bedong voor het belangrijkste voetbaltoernooi ter wereld. Ter vergelijking: het IOC ontvangt voor de Olympische Spelen in Atlanta 1,6 miljard en vier jaar later in Sydney 2,1 miljard gulden voor de uitzendrechten.

Het bod van Kirch was 650 miljoen hoger dan het voorstel van een consortium van publieke omroepen onder leiding van de European Broadcasting Union (EBU). Het verzoek van dit verbond om alsnog een nieuw bod te mogen uitbrengen, honoreerde de FIFA niet. Het bod van het Amerikaanse concern IMG van 3,6 miljard viel net te laag uit. De FIFA wees tevens aanbiedingen van ABC (VS), TEAM (Zwi), CSI (Zwi) en CWL (Zwi) af.

De deal met het Kirch-concern maakt een einde aan een periode van ruim 25 jaar waarin de publieke omroepen een gegarandeerde toegang hadden bij het WK. Maar FIFA-topman Blatter benadrukte dat zijn organisatie de uitzendrechten ook onder de nieuwe overeenkomst blijft beheren. Hij beloofde tijdens een persconferentie dat “normale” tv-kijkers zonder kabel- of satellietontvangst de wedstrijden van het WK kunnen blijven volgen.

“We willen de garantie dat wereldwijd de grootst mogelijke kijkdichtheid wordt verkregen”, stelde hij. “Voetbal moet voor iedereen zichtbaar zijn, of je nu in Mali, de Zwitserse bergen of in Bolivia woont. Iedereen heeft het recht het WK te zien. Dat is onze verantwoordelijkheid. Dat is onze plicht.”

Kirch, afkomstig uit Beieren, werkt samen met het Zwitserse marketingbureau ISL, dat voor 90 procent eigendom is van het Duitse Sporis-concern. Dat bedrijf is in handen van de Duitse familie Dassler, de voormalige eigenaar van het sportmerk Adidas. De andere 10 procent van ISL is in het bezit van het Japanse reclamebureau Dentsu.

Het consortium van publieke omroepen veroverde negen jaar geleden de uitzendrechten voor de eindtoernooien om de wereldtitel in 1990, 1994 en 1998. Met die overeenkomst was een bedrag gemoeid van “slechts” een half miljard gulden. De tv-rechten voor de Verenigde Staten maakten geen deel uit van dat contract. Hetzelfde geldt voor de nieuwe deal met het bedrijf van Kirch.

Door een uitbreiding van het aantal wedstrijden bij het WK van 24 naar 32 is het contract met het EBU-consortium voor het eindtoernooi in Frankrijk in 1998 nog wel aangepast. Inclusief de verkoop van de Amerikaanse rechten aan ABC levert het komende WK aan uitzendrechten een bedrag op van ruim 300 miljoen gulden. (Reuter)