Romeinse trams

De piepende en kreunende oranje trams zoals die in Rome rondrijden komen niet uit een vooroorlogse fabriek bij Praag, zoals Marc Leijendekker van andere tramofielen vernomen heeft (NRC HANDELSBLAD, 20 juni).

Weliswaar heeft Praag de grootste tramproductie ter wereld binnen z'n stadsgrenzen (Tatra), de trams in Rome zijn Italiaanse producten. Het nu zo aftandse materieel betekende bij de indienststelling in 1927 een revolutie op tramgebied: in plaats van bonkende houten twee-assertjes soepel rijdende stalen trams op twee draaistellen. En het was ook de Romeinse tram waar al voor de Tweede Wereldoorlog de grootste tramvernieuwing sinds de paardentram plaatsvond: de introductie van de gelede tram.

Dit tramtype met z'n grote capaciteit maakte dat de tram in veel Europese steden met succes kon concurreren tegen de autobus. Het is dan ook wrang dat juist in Rome van wat eens een voorbeeldig tramsysteem was nog maar een schamel restant over is.

    • M. Zeilmaker