Met straalmotor over de Waddenzee

Mayday, Ned.1, 21.59u.

De schipper van de zeewaardige speedboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is trots op zijn 'straalmotor op het water', uitgerust met een videoplotter. Dat is een navigatiesysteem waarbij je op een videokaart de boot door het watergebied ziet varen. “Dit is het nieuwste dat we hebben. Hiermee lopen we vooruit op de hele wereld”. De speedboot is een van laatste aanwinsten van de Redding Maatschappij.

De KRO zendt vanaf vanavond de driedelige documentaire Mayday uit, over het reilen en zeilen van de KNRM. In de eerste aflevering wordt een kijkje genomen bij de activiteiten van de Redding Maatschappij op de Waddenzee. Zo vertelt medewerker Benno Hesselink dat hij de steeds van richting veranderende geulen in het waddengebied in kaart brengt. “Nu zijn we op papier wat bekender in het gebied en kunnen we tijdens reddingsacties beter opereren.” Hesselink was betrokken bij een nachtelijke zoektocht naar een kwijtgeraakte vlet met twee man aan boord. Tijdens de zoekactie werd nauw samengewerkt met de vuurtoren van Schiermonnikoog, die als een vooruitgeschoven post van het Kustwachtcentrum in IJmuiden fungeert. In een ietwat knullige reconstructie van deze reddingsactie zien we hoe de vuurtorenwachter, met behulp van het radarscherm, een kleine reddingsboot navigeert naar het in nood verkerende bootje.

Een blik achter de schermen tijdens een reddingsactie is leuk, maar niet voldoende om een beeld te krijgen van de werkzaamheden van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Ik mis de informatie die nodig is om goed te begrijpen wie de medewerkers zijn en wat ze aan het doen zijn. Zo had ik graag willen horen welke functie de KNRM precies heeft, hoe groot de organisatie is en in welke gebieden zij werkzaam is.

Een telefoontje naar het hoofdkantoor in IJmuiden leert dat de KNRM, opgericht in 1824, gratis hulp verleent aan mensen die op de Noordzee, de Waddenzee of op het IJsselmeer in nood verkeren. De zevenhonderd vrijwilligers en veertien beroepskrachten op de vloot hebben beschikking over achtenvijftig schepen. Vorig jaar moesten de reddingsboten 1566 keer uitvaren, een record. Het was een mooie zomer en dientengevolge extreem druk op het water. De meeste acties waren dan ook gericht op de pleziervaart. Regelmatig varen de boten voor niets uit omdat er valse meldingen zijn of er loos alarm is. Dat laatste gebeurt vaak als bijvoorbeeld de lichten van vliegtuigen aangezien worden voor lichtkogels.

Mayday heeft nog twee afleveringen te gaan, één over een jacht dat in moeilijkheden verkeert op de Noordzee, ter hoogte van IJmuiden en één over het reddingstation op Marken. Misschien dat de schade nog wordt ingehaald.

    • Simone Barneveld