Geschillen Horeca

WOERDEN, 2 JULI. De horeca krijgt binnenkort een officiële geschillencommissie. Particulieren en bedrijven die zich onheus behandeld voelen kunnen daar met hun grieven terecht.

De commissie krijgt een officiële status, vergelijkbaar met die van de geschillencommissie in het reiswezen. Voorzitter G. van der Veen van Koninklijke Horeca Nederland verwacht dat de commissie begin volgend jaar in functie kan treden.

Consumenten die met klachten van beperkte omvang zitten, maken bij de geschillencommissie niet zoveel kans hun klacht behandeld te zien.

Als voorbeeld van een kansrijke klacht noemt Horeca-voorzitter Van der Veen de affaire van het bruidspaar dat een paar jaar geleden de al lang gereserveerde bruidssuite in hotel Des Indes in Den Haag aan zijn neus voorbij zag gaan. De hoteldirectie had de suite gegund aan de pas gearriveerde popster Prince. Als ander voorbeeld noemt hij een gereserveerde tafel voor een kerstdiner die ineens niet meer beschikbaar blijkt te zijn.

Het instellen van de geschillencommissie is volgens Van der Veen voortgekomen uit een initiatief van de vroegere staatssecretaris Van Rooy van Economische Zaken. De voorbereidingstijd is echter erg lang, omdat het van belang is tal van kwesties vooraf goed te regelen. Te denken valt daarbij aan het uniformeren van de leveringsvoorwaarden binnen de horeca.

Over de wijze waarop de commissie klachten gaat beoordelen is volgens Van der Veen overleg geweest met organisaties als de Consumentenbond en de ANWB. (ANP)