Hollywood Germany heeft taalprobleem

BOTTROP KIRCHHELLEN, 1 JULI. Hollywood in Germany, luidt de aanprijzing voor het attractiepark Warner Bros. Movieworld in het Duitse Bottrop Kirchhellen. Het is gisteren geopend. Op nog geen uur rijden van de Nederlandse grens, aan de rand van het dichtbevolkte Ruhrgebied, ligt het ruim vierhonderd miljoen gulden kostende pretpark van de grootste Amerikaanse filmproducent.

De 27 attracties, gebaseerd op films van Warner Bros., zijn op een terrein van ruim 40 hectare gebouwd. Op de 'mainstreet', een Amerikaanse winkelstraat met een echte filmstudiocafetaria en de Roxy bioscoop waar driedimensionale films worden gedraaid, kom je geregeld stripfiguren als Bugs Bunny tegen. Alles lijkt een kopie van de succesvolle filmattractieparken in de Verenigde Staten en op Euro Disney bij Parijs. Behalve de taal. Die is Duits.

Buitenlandse bezoekers moeten zich voorbereiden op een “nagesynchroniseerde” Movie World. Een komische act met echte stunts van de Police Academy, in het Duits. Tijdens een bloedstollende rit met Batman door Gotham City klinkt uit de luidsprekers in opgewonden Duits welke gevaren de bezoekers wachten.

Technisch zijn de attracties perfect en sensationeel. Over het feit dat de taal voor buitenlandse bezoekers een handicap kan zijn, is niet echt nagedacht. De Duitser is niet anders gewend dan films in de eigen taal te zien en voor die Duitser is het park in eerste instantie bedoeld. “De Amerikaanse inbreng moest niet al te overheersend worden”, zo verklaart een woordvoerder.

Amerikaans en echt Hollywood, was de inbreng tijdens de Grand Opening zaterdag, die door ongeveer 9000 genodigden werd bijgewoond. Michael Douglas, Sophia Loren en het Duitse model Claudia Schiffer waren de eregasten tijdens het openingsspektakel, dat van tijd tot tijd werd verstoord door hevige regenbuien. De gedachte van Warner Bros. om in het Noord-Europese klimaat zo veel mogelijk attracties te overdekken, bleek dan ook geen slechte greep.

In vergelijking met Euro Disney is een bezoek aan Movie World bijna de helft goedkoper. Voor 38 gulden per volwassene en 31 gulden voor een kind kan de hele dag onbeperkt van alle attracties worden genoten. Bovendien ligt Movie World veel dichter bij Nederland dan Euro Disney. Om die reden zijn er geen dure hotels bij het pretpark gebouwd, die bij Euro Disney grote investeringen eisten. De organisatie van Hollywood Germany gokt vooral op dagjesmensen. (ANP)