BRAHMS

Brahms: Strijkkwintetten. Sony SK 68476

'In een frase kruipen, om die frase werkelijk tot leven te brengen', dat is altijd het muzikale credo geweest van de 76-jarige violist Robert Mann, die in 1946 het Juilliard String Quartett oprichtte. Van dit Amerikaanse strijkkwartet, beroemd om vitaliteit en onstuimigheid, is Mann nog altijd de primarius. De extraverte speelstijl van het Juilliard Quartett bleef in de afgelopen vijftig jaar nagenoeg aan zichzelf gelijk, al wisselde het kwartet regelmatig van samenstelling, zodat Mann nu samenwerkt met partners van rond de vijftig. Voor de recente opname van de beide strijk-kwintetten van Brahms deed het Juilliard Quartett een beroep op de nu 79-jarige altviolist Walter Trampler, de Godfather van de moderne altvioolschool.

Ook al gaat Brahms door voor de academicus onder de romantici, toch had hij een hekel aan muziek waarin de balans tussen spiritueel en intellectueel doorsloeg naar het verstandelijke. Brahms schreef zijn muziek in een 'toestand van semi-trance' en het is precies die toestand waarin het Juilliard Quartett een bezield pleidooi voert voor zijn ingenieus gecomponeerde kwintetten in F, op. 88 (1882) en in G, op. 111 (1890).

Wie uit is op steriele volmaaktheid kan deze tijdelijk goedkope cd beter laten liggen, want de intonatie is niet altijd even zuiver, er wordt af en toe wel wat erg weids gevibreerd, en de balans tussen de spelers is soms rommelig.

Maar wie getuige wil zijn van een spontane muzikale ontmoeting tussen waarlijk grote musici, die zich met onorthodoxe passie en een bezeten sensitiviteit verdiepen in de lyrische essentie van Brahms' strijkkwintetten, zal deze opname waarderen, vooral het onvergelijkelijk teder en vederlicht vertolkte Uno poco Allegretto uit het Strijkkwintet in G, waarin jarenlange muzikale ervaring optimaal samensmelt met de transcendente wijsheid van de ouderdom.