Verwennerij

Als gevolg van een wildgroei aan nieuwe financiële produkten is het voor Nederlandse banken steeds lastiger zich te onderscheiden van de massa. Nieuwe produkten worden snel gekopieerd, tariefsverlagingen nagevolgd. De banken zijn naarstig op zoek naar nieuwe ideeen die de aandacht trekken van de consument.

De Postbank bijvoorbeeld ziet met lede ogen toe hoe de concurrentie binnendringt op de markt voor thuisbankieren, een concept dat de bank in Nederland introduceerde en lang voor zichzelf heeft kunnen opeisen. De drukbezette en gemakzuchtige consument regelt zijn bankzaken het liefst in de avonduren vanuit een leunstoel via de telefoon of vanachter zijn personal computer.

Ook ABN Amro en de nieuwe combinatie van Rabobank en Robeco erkennen dat de consument liever niet voor de balie in de rij staat. Evenals de Postbank proberen zij de klanten te winnen door hun de mogelijkheid te bieden bankzaken per telefoon of via de post af te handelen.

De Postbank geeft haar toonaangevende positie op de particuliere markt echter niet zonder slag of stoot prijs. De bank probeert nieuwe klanten teverleiden met prullaria en prijzige hebbedingetjes. De nieuwe badtassen van de Postbank zijn een doorslaand succes, vertelde D. Laman Trip, directievoorzitter van de Postbank, deze week. Hij timmert verder aan de weg met zakcomputers, knuffelberen, speelgoed-pinautomaten en zelfs draagbare telefoons. De Postbank sloeg zich deze week nog eens op de borst, omdat zij als eerste heeft erkend dat de klant in de toekomst zal evolueren van een homo baliecus die voor zijn bankzaken een kantoor bezoekt tot homo giralicus die daarvoor liever niet de deur uitgaat. De vrijgevige manier waarop met cadeautjes wordt rondgestrooid doet vermoeden dat de Postbank in het geheim een nieuwe doelgroep heeft aangeboord: De homo valt er nog wat te halicus.