Parijs krijgt derde luchthaven bij Chartres

PARIJS, 5 JULI. De derde Parijse luchthaven komt bij Beauvilliers, niet ver van Chartres, tachtig kilometer ten zuid-westen van de hoofdstad. Dat heeft de Franse ministerraad vanmorgen besloten. De nieuwe luchthaven zal niet vòòr 2010 open zijn, en mogelijk pas in 2015.

De twee bestaande Parijse luchthavens, Orly en Roissy-Charles de Gaulle, zullen tegen die tijd naar verwachting tien miljoen passagiers per jaar te weinig kunnen opvangen. Bij een groei van meer dan de nu begrote vier procent per jaar zal het tekort aan capaciteit op Orly en Roissy nog aanzienlijk toenemen. Nu verwerken de twee Parijse vliegvelden samen ruim 55 miljoen passagiers per jaar.

De beslissing van de Franse ministerraad volgt het advies van een commissie, die alle voorstellen heeft vergeleken. Belangrijkste tegenstander van de regio Centre, waar Beauvilliers ligt, was Picardië, ten noorden van Parijs, halverwege Lille.

Een krachtige lobby uit het noorden wees erop dat tweederde van het verkeer naar Parijs uit het noorden komt. “Wij liggen temidden van 25 miljoen inwoners die geen zin zullen hebben het vliegtuig te nemen in een woestijn 70 kilometer ten zuiden van Parijs.”

Zo woestijnachtig is de streek onder Chartres niet. Voor de derde 'Parijse' luchthaven zullen 2800 hectare vruchtbaar graanland moeten verdwijnen. De kathedraalstad is niet ongeremd opgetogen over de komst van een lawaai- en druktetrekker van deze aard. Lokale politieke zwaargewichten hebben overigens zwaar gelobbied voor de zuidelijke optie omdat daar op den duur 60.000 arbeidsplaatsen uit voortkomen.

De luchthaven-commissie en de regering mikten oorspronkelijk op uitbreiding van Roissy: goedkoper en conform het streven van luchtvaartmaatschappijen naar compacte 'hubs', draaipunten waar zoveel mogelijk vluchten bij elkaar komen voor optimale overstap-mogelijkheden van de passagiers. Het verzet van omwonenden heeft de keus voor een derde luchthaven echter afgedwongen.

Orly is nu al gebonden aan een limiet van 200.000 vliegbewegingen per jaar: de luchthaven licht midden in de zuidelijke agglomeratie van Parijs. Zeker nadat vorig jaar een airbus van de Roemeense luchtvaartmaatschappij Tarom bijna op de bebouwde omgeving neerstortte is uitbreiding van Orly onbespreekbaar. Roissy ligt nog net ten noorden van Parijs, afgezien van enkele 'banlieues'.

Om de komende tien jaar aan de stijgende vraag te kunnen voldoen wil de regering daar de huidige twee banen uitbreiden met twee hulpbanen. Die uitbreidingsplannen leveren een felle publiciteitsoorlog met onwonenden op.