Matra Défense en BAe; Frans-Britse fusie produktie van raketten

PARIJS, 14 MEI. De rakettendivisies van het Franse Matra Défense Espace en British Aerospace (BAe) gaan fuseren, zo hebben de twee bedrijven gisteren bekendgemaakt. Het bedrijf, dat na de fusie binnen Europa de grootste zal zijn in deze sector, zal vervolgens een bod uitbrengen op het Franse elektronica-bedrijf Thomson-CSF.

Thomson zal binnen afzienbare tijd worden geprivatiseerd. De transacties zijn een gevolg van de sterke veranderingen binnen de Europese defensies. De betrokken concerns zijn daardoor niet meer in staat zelfstandig te blijven opereren.

De combinatie van Matra en BAe moet met een jaaromzet van rond drie miljard gulden de concurrentie kunnen aangaan met de Frans-Duitse alliantie van Aerospatiale en Dasa.

Het nieuws over Matra en BAe valt samen met het officiële bezoek van de Franse president Chirac deze week aan Londen. Chirac zal samen met premier Major enkele Frans-Britse initiatieven lanceren op het gebied van het Europese defensiebeleid.

De twee concerns hebben elk een vijftig procentsaandeel in de nieuwe onderneming, die Matra Bae Dynamics gaat heten. BAe zal ter compensatie tientallen miljoenen ponden inbrengen. Over de fusie wordt al drie jaar gesproken. Volgens de Franse media trad er begin dit jaar vertraging op, omdat van Franse kant werd geëist dat de Britten afzagen van hun eigen Casom-kruisraket. Groot-Brittannië heeft bijna twee miljard gulden uitgetrokken voor ontwikkeling van een nieuwe lange-afstandsraket. Matra heeft zijn eigen Apache-raket en moet concurreren met de Amerikanen.

Matra heeft zijn eis in de loop van het jaar afgezwakt. Bij de bundeling van de defensie-activiteiten steunt BAe namelijk de pogingen van Jean-Luc Lagardère, topman van Matra's moedermaatschappij Lagardère om Thomson over te nemen. Voor het Thomson zijn overigens meer gegadigden. Zo is de naam gevallen van het Franse Alcatel, dat samen met de Britse GEC belangstelling zou hebben. Ook Dasa, nog steeds meerderheidsaandeelhouder van Fokker, heeft belangstelling getoond voor Thomson. Dasa wil daarbij samenwerken met Matra en BAe. Matra-topman Noël Forgeard zei gisteren een brief te hebben gekregen van Manfred Bischoff en Jürgen Schrempp, respectievelijk Dasa-topman en eerste man van Dasa's moederconcern Daimler-Benz. Volgens Forgeard is ook 'zeker' dat de Britse GEC-groep zich bij de Matra-plannen wil aansluiten.

De Duitsers hebben volgens de Fransman duidelijk gemaakt dat zij 'een actieve rol' willen spelen in de herstructurering van de Europese defensie-industrie. Dasa werkt al met Thomson samen, maar ook met andere Franse ondernemingen zoals Aérospatiale, Alcatel, Snecma en Matra. Dasa heeft een belang van 3,5 procent in Lagardère.

Tegelijkertijd hebben de vier betrokken overheden van de Europese vliegtuigbouwer Airbus laten weten dat de structuur van het bedrijf grondig moet veranderen. Dat bleek gisteren op de internationale lucht- en ruimtevaarttentoonstelling in Berlijn. Nog deze zomer moet de nieuwe opzet duidelijk worden, werd gisteren gezegd

Airbus moet zijn produktielijn uitbreiden. Als belangrijkste toestel zien de vier verantwoordelijke bewindslieden uit Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje een machine met vijfhonderd zitplaatsen. Daarnaast moet Airbus ook gaan kijken naar de mogelijkheden een vliegtuig met honderd stoelen te fabriceren.

Met de reorganisatie mikt het viertal op een verbetering van zijn positie op de wereldmarkt waar de concurrentiestrijd ongemeen hard is. De fabrikant moet “een grotere bevoegdheid en verantwoordelijkheid krijgen,” zo verklaarde Norbert Lammert, de Duitse staatssecretaris van Economische Zaken en belast met vliegtuigbouw.