Pianist Igor Roma wint in Utrecht het Liszt-concours

Concert: Finale 4de Internationaal Franz Liszt Pianoconcours. Solisten: Chi Wu, Igor Roma, Tomoko Narata. Radio Symfonie Orkest o.l.v. Jan Stulen. Gehoord: 11/5 Vredenburg, Utrecht. Tv-reportage: 15/5 20.42 uur NPS Nederland 3.

Na vier edities van het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours lijkt het alsof de ideale vertolker van de muziek van Liszt tegenwoordig de Italiaanse nationaliteit moet bezitten. In 1989 won Enrico Pace met grandeur de finale; het jongste concours werd zaterdag met overweldigend machtsvertoon gewonnen door Igor Roma, die daarmee 25.000 gulden en een reeks concertengagementen rijker werd en de persprijs van 5000 gulden.

Het verschil met de twee andere finalisten, de Chinees Chi Wu en de Japanse Tomoko Narata, was zo groot dat de jury voor het eerst besloot geen tweede prijs uit te reiken, maar hen samen een gedeelde derde plaats (gedoteerd met 10,000 gulden) toekende. Het was een terechte beslissing, waardoor deze finale bovendien aan het einde toch nog een onverwachte wending kreeg.

Zesenvijftig kandidaten uit 22 landen schreven zich in voor deelname aan het concours, wat meer dan een verdubbeling betekende in vergelijking met de laatste twee edities. Na twee voorrondes en een halve finale bleven drie kandidaten over die om de hoogste eer streden. In vorige jaren waren dit er steeds zes.

Chi Wu (1979) is een pianist die het meest boeit in de poëtische bespiegelingen. De tempocontrasten die deze jongste finalist in Liszts Eerste pianoconcert tentoonspreidde waren echter zo extreem, dat ze nauwelijks bijgebeend konden worden door het Radio Symfonie Orkest. Hoe alert dirigent Jan Stulen ook reageerde, zulke uitersten gaan ten koste van de dialoog tussen solist en orkest. Als er ergens in de concertpraktijk de wet van de remmende voorsprong geldt, dan is het wel bij solisten die op concoursen voor extreme tempi kiezen.

Toch was zijn interpretatie hierdoor spannender dan het geoliede raderwerk dat Tomoko Narata (1970) in hetzelfde pianoconcert etaleerde. Technisch is zij weliswaar uitstekend onderlegd, maar alleen al fysiek zal zij nooit een ideale Liszt-interpreet kunnen worden. Met haar kleine handen moet zij haar toevlucht zoeken in akkoordbrekingen, waar deze anders krachtdadig in één greep kunnen worden neergezet. En als de zenuwen vervolgens te veel missertjes veroorzaken, is een tweede plaats gauw verspeeld.

Concours-winnaar Igor Roma, met 27 jaar de oudste finalist, paart muzikaal vernuft en vormtechnisch inzicht aan een verbluffende techniek. Hij vertolkte de Totentanz flamboyant en stond tegelijkertijd zo ver boven de materie dat hij de glissandi hieruit speelde als betrof het een koud kunstje uit een Marx Brothers-film. De gebalde vuist waarmee hij zichzelf tijdens het spelen nog eens aanvuurde had dan ook veel weg van het triomferend gebaar van de favoriet die weet dat hij zijn concurrentie ver achter zich heeft gelaten.