Na vijf jaar verbouwen is 'Leiden Centraal' af

Foto: LEIDEN - Na een vijf jaar durende verbouwing is het station in Leiden nu gereed. Maandag opent minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat officieel het nieuwe station. Voortaan heet het dan 'Leiden Centraal'. De kosten van het station bedroegen ongeveer zestig miljoen gulden.

De verbouwing was onderdeel van Rail 21. Met dit project willen de Nederlandse Spoorwegen (NS) de bereikbaarheid per trein in Nederland vergroten. Tussen Leiden en Den Haag Mariahoeve is het aantal sporen inmiddels verdubbeld van twee naar vier. In verband met de nieuwe beweegbare Vink-brug is een groot deel van het baanvlak verhoogd. Ook de perrons zijn in Leiden aangepast en uitgebreid. Het station is vernieuwd en voorzien van diverse nieuwe reizigersvoorzieningen en winkels.

De bouw begon in maart 1991 met de start van de constructie van de nieuwe passage aan weerszijden van de bestaande voetgangerstunnel. Die werd van negen meter verbreed naar 32 meter. Daarvoor moesten onder de bestaande sporen hulpbruggen worden gebouwd. Aan de beide wanden is nu ruimte gecreëerd voor winkels en andere servicepunten voor de reizigers.

Het tunneldak van het station bestaat uit acht inschuifbare delen, zogenoemde trogbruggen. Deze hebben elk een lengte van zeventien meter en een breedte van 4,5 meter. Deze bruggen zijn in 1992 in elkaar geschoven en vormen samen het dak van de passage ter hoogte van de sporen. Tegelijkertijd werd gewerkt aan de verbouwing van het stationsgebouw. Terwijl het station in bedrijf bleef, werd een nieuwe stalen overkapping over het oude station heen gebouwd. Pas toen de nieuwe kap gereed was, werd het oude dak ontmanteld. Nieuwe (rol-)trappen, drie liften, balies, winkels en een grote fietsenstalling aan de achterkant van het gebouw completteren het nieuwe Leiden Centraal.

De nieuwe bewaakte stalling is met zesduizend plaatsen de grootste van de NS. Dit komt omdat Leiden vooral een studentenstad is en de helft van de gemiddeld zestigduizend bezoekers van het station met de fiets komt. Als blijk daarvan heeft de NS een paar oude ramen - die het ooit kreeg van studentenvereniging Minerva - opnieuw een plaats gegeven in de hal. (Foto Roel Rozenburg)