Het gezamenlijke project volgt de lijn zoals die al langer gebruikelijk is in de luchtvaartindustrie, waar bedrijven met hun concurrenten de ontwikkelingskosten van nieuwe produkten samen delen. De kosten voor ontwikkeling van nieuwe motoren worden steeds hoger wegens nieuwe milieuwetgeving en de wettelijke reguleringen van geluidshinder. Volgens een bericht vanmorgen in The Financial Times heeft Fiat eerst een aantal andere kandidaten gepolst, voordat het uiteindelijk voor Cummins heeft gekozen.
De drie partners in EEA zijn van plan om in 2007 ongeveer 400.000 motoren per jaar te produceren. Cummins en Iveco willen proberen een groter marktaandeel te verkrijgen op de truckmarkt voor geavanceerde dieselmotoren. Iveco (Fiat) is de tweede vrachtwagenfabrikant van Europa. Bovendien is het bedrijf een van de grootste fabrikanten ter wereld van landbouwtractoren. De nieuwe fabriek in Turijn bouwt vanaf begin volgende eeuw 240.000 motoren voor de landbouwsector. Ruim 120.000 motoren zullen worden gebouwd voor bussen en vrachtwagens. Cummins is van plan in de Verenigde Staten zelf 160.000 van de nieuwe met Fiat ontwikkelde motoren te maken voor klanten in Amerika en Azië.