Fairchild aast op DASA's Dornier

MÜNCHEN, 29 APRIL. De traditierijke Duitse vliegtuigbouwer Dornier Luftfahrt GmbH. in Oberpfaffenhofen bij München, een verlieslijdende dochteronderneming van Daimler Benz Aerospace (DASA), wordt vermoedelijk overgenomen door de Amnerikaanse regionale vliegtuigbouwer Fairchild Aircraft Inc. uit het Texaanse San Antonio.

Een DASA-zegsman bevestigde gisteren in München dat er 'zeer concrete onderhandelingen over een overname' gaande zijn met het Amerikaanse bedrijf.

Een woordvoerder van Fairchild meldde dat eind vorige week al. Verder details over het verloop van de onderhandelingen zijn niet bekendgemaakt.

Als het overleg slaagt, raakt DASA na Fokker verlost van een tweede zorgenkind. DASA, onderdeel van het industrieconcern Daimler-Benz, heeft Dornier in de etalage gezet omdat het zich volledig wil concentreren op de activiteiten binnen het Europese vliegtuigbouwconsortium Airbus Industrie. Daarin hebben de Duitsers een belang van 37,9 procent.

Dornier telt 2.500 werknemers en heeft een jaaromzet van ongeveer een miljard mark. Het bedrijf maakt twee turbopropvliegtuigen, de Do228 met 19 zitplaatsen en de Do328 voor 33 passagiers. De produktie van het eerstgenoemde type loopt af. De Do328, in de branche wel betiteld als 'de Mercedes van de luchtvaart' of 'een propellormachine met kernmerken van een straalvliegtuig ', is een redelijk verkoopsucces. Maar de hoge ontwikkelingskosten (omstreeks 750 miljoen mark) hadden wel tot gevolg dat Dornier al jaren forse verliezen lijdt.

De Do328 zelf wordt op het ogenblik nog met verlies verkocht. Er zijn in totaal vijftig exemplaren afgeleverd. Dornier heeft zekere orders voor 90 toestellen en opties voor nog eens 72. De Verenigde Staten vormen de belangrijkste afzetmarkt. Fairchild maakt turbopropvliegtuigen voor regionaal vervoer met 19 zitplaatsen, waaronder de Metro. De onderneming is in dat marktsegment een van de grootste fabrikanten ter wereld. Fairchild produceert ook militaire vliegtuigen.

Een samengaan van Fairchild en Dornier stelt het Amerikaanse bedrijf in staat een meer complete 'familie' van turboprop-vliegtuigen aan te bieden via een wereldwijde produktie-, verkoop- en serviceorganisatie. Bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp van Daimler Benz heeft in het verleden al herhaaldelijk gezegd af te willen van Dornier dat in de jaren tachtig door zijn voorganger Edzard Reuter werd opgekocht maar altijd een verliesgevende problemendochter is gebleven.