Slechte cijfers deren beurs niet

AMSTERDAM, 27 APRIL. Sit Back and Enjoy the Ride, kopte de The Wall Street Journal begin deze week in een stuk over de Europese beurzen. “Stap in Europese aandelenmarkten” concludeerde de Amerikaanse zakenkrant zonder veel voorbehoud, “want de weg naar boven ligt open”.

Ondanks een reeks tegenvallende winstcijfers voldeed de Amsterdamse beurs afgelopen week opnieuw aan de verwachtingen. De AEX-index eindigde zes punten hoger op 553,25 punten. Evenals een week eerder schoot de graadmeter voor de meest verhandelde aandelen maandag fel uit de startblokken om later in de week de koerswinsten te consolideren.

De verder oplopende dollar - tot boven de 1,71 gulden - en hogere obligatiekoersen boden de aandelenkoersen steun. Het rendement op tienjarige staatsobligaties, de lange rente, daalde gistermiddag tot minder dan 6,26 procent.

Akzo Nobel, KNP BT en Philips presenteerden een winstdaling over het eerste kwartaal van dit jaar, maar het Damrak liet zich daardoor nauwelijks uit het evenwicht brengen. “Vanuit Duitsland komen al maand in maand uit slechtere berichten”, zegt analist P. Wind van ING Barings. “Veel beleggers hebben tegenvallende resultaten al ingecalculeerd.”

Dat gold deze week zeker voor Philips en Akzo Nobel. Ondanks aanzienlijke winstdalingen wisten beide aandelen zich te handhaven. Philips hield het verlies beperkt tot 70 cent op 60,70 gulden. Akzo Nobel realiseerde zelfs een stijging met 3,20 tot 198 gulden.

KNP BT werd met een koersval van 3,50 tot 39,80 gulden wel gestraft voor de tegenvalende resultaten over het eerste kwartaal. “Die winstdaling was niet ingecalculeerd”, concludeert Wind droogjes.

De Telegraaf moest de profit warning die het medio deze week naar buiten bracht aanvankelijk met een koersval bekopen. Gisteren maakte het mediaconcern echter met een stijging van 9,50 op 306,50 een groot deel van verlies goed.

Ook KLM leverde in, 2,60 op 60,10 gulden. De sombere uitspraken van bestuursvoorzitter M. Schröder van concurrent Martinair droegen daaraan bij. Schroder voorziet dat de neerwaartse trend in de luchtvaart zich sneller zal voordoen dan was voorzien (vanaf 1998). Martinair, voor 50 procent in handen van KLM, zag de exploitatiewinst dalen met 20 procent ondanks een hogere omzet.

Slecht verging het ook Polygram. De koers van de muziek- en filmgigant kelderde in de afgelopen week met ruim vier gulden en eindigde gisteren onder de honderd gulden.

In december vorig jaar stortte de koers in tot iets meer dan 80 gulden nadat topman A. Levy had aangekondigd dat de winstgroei van 20 procent per jaar niet zal worden gehandhaafd. Sindsdien was Polygram weer langzaam uit het dal geklommen, maar daaraan kwam in de afgelopen week voorlopig een einde.

Mogelijk zijn beleggers bevreesd dat Polygram erg diep in de buidel gaat tasten voor MGM. Het bedrijf is nog steeds in de race voor de overname van de Amerikaanse filmstudio, zo bevestigde financieel bestuurder D. Eustace van moederconcern Philips deze week op een persconferentie ter gelegenheid van de kwartaalcijfers van Philips. Daarmee ontkrachtte hij het gerucht dat Polygram bij de overname van MGM zou zijn teruggefloten door Philips. Eustace benadrukte dat negen andere kopers in de race zijn voor de filmbibliotheek en produktiemaatschappij. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Polygram MGM voor een zacht prijsje kan kopen.

Volgens analist P. Schram van Bank Bangert Pontier zou MGM voor Polygram een mooie aanwinst zijn. “Polygram behaalt op het moment ongeveer 11 procent van de omzet in film”, zegt hij. “Het bedrijf stelt zich ten doel dit percentage sterk op te voeren. Het is beter dat Polygram bij deze expansie niet uitsluitend kiest voor filmproduktie, maar ook een filmcatalogus koopt. De exploitatie van filmcatalogi biedt een stabielere inkomstenbron.” Bij MGM lijken klassiekers als The Wizzard of Oz en Ben Hur daarvoor garant te staan. MGM was in het afgelopen jaar zelf als filmproducent succesvol met onder meer Golden Eye, de nieuwe James Bond. Filmed Entertainment, de filmdivisie van Polygram levert nog altijd geen positieve bijdrage aan het resultaat.

Voorlopig behaalt Polygram ongeveer 85 procent van de omzet in muziek. Schram signaleert dat de muziekmarkt in Latijns-Amerika en Azië nog altijd sterk groeit. In Europa en Azië daarentegen vlakt de groei af. Na jaren van dubbele groeicijfers wordt in de VS een terugval voorspeld tot high single digit growth, acht tot negen procent.

Polygram had een erg zwak laatste kwartaal van 1995. Topartiesten uit de Polygram-stal zoals U2, Bjork en The Cranberries, die meer dan tien procent van de omzet in muziek kunnen genereren, hebben al enige tijd geen nieuwe albums meer uitgebracht. Schram signaleert een lichtpuntje: “Het gebrek aan belangrijke nieuwe releases van Polygram valt in een periode dat de groei van de muziekmarkt als geheel wat tegenvalt. Mogelijk kan Polygram extra profiteren als de toppers weer nieuwe CD's gaan uitbrengen.

In de komende week brengen onder meer DSM en Unilever resultaten naar buiten over het eerste kwartaal van dit jaar.

    • Michiel van Nieuwstadt