FNV gaat zich actiever profileren

AMSTERDAM, 27 APRIL. De FNV gaat zich actiever profileren met billboards, radiospotjes en grote advertenties in kranten en tijdschriften. Met de leus FNV, m'n zaakwaarnemer, hoopt de vakcentrale een motto in handen te krijgen om geboekte resultaten via reclames onder de aandacht te brengen. Vrijdag, bij de aanvang van de FNV vrouwenconferentie in Amsterdam, openbaarde FNV voorzitter J. Stekelenburg de eerste affiches.

De grootste vakcentrale hoopt hiermee ook een “bijdetijdser en sympatieker” beeld van de vakbeweging neer te zetten. Volgens de bedenkers komt de vakbeweging als een te defensieve organisatie over. Het lidmaatschap is een verzekering tegen onheil. Mensen brengen de naam FNV meestal in verband met minder prettige zaken. Een succes behelst meestal het behoud van verworven zaken.

De campagne begint met landelijke advertenties in bladen die zich op vrouwen richten. Daarna concentreert het zich als experiment in Zuidwest-Nederland, een plek waar veel mensen werken. Als het aanslaat is het thema te gebruiken voor elke vakbondsoverwinning. Dat kan lopen van een geslaagde lobby bij de politiek tot een aansprekend CAO-resultaat.

De organisatie wil er mee uitstralen dat de vakcentrale de grootste en beste zaakwaarnemer voor werkend Nederland is. “Als Nelli Cooman er een heeft, waarom ik dan niet”, vraagt een gemiddelde Nederlander zich op een van de FNV-posters af. Een andere poster portretteert de 27-jarige verpleegkundige Jacqueline de Loo met haar zaakwaarnemer. Dat is FNV-voorzitter Johan Stekelenburg. (ANP)