Gouden Aardappel

In de gemiddelde Albert Heijn-vestiging is tegenwoordig in de fruit- en groentenafdeling veel plaats ingeruimd voor produkten van de biologische landbouw.

Biologische gekweekte aardappelen en onbespoten sla vinden gretig aftrek bij de AH-klant. Zorg over de aantasting van het milieu is een belangrijke drijfveer voor consumenten om biologische produkten te kopen. Maar nog belangrijker is dat de onbespoten groenten en fruit passen bij de trend om steeds 'gezonder' te eten. Albert Heijn, dat altijd voorop loopt in het signaleren van consumententrends, ruimt daarom steeds meer plaats in voor biologische produkten.

Het supermarktconcern kreeg gisteren uit handen van oud-politicus Ria Beckers, voorzitter van de stichting Biologica, de Gouden Aardappel 1996. Die prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de biologische landbouw. De milieuvriendelijke teelt van biologische produkten floreert dankzij het beleid van Albert Heijn.

Biologische aardappels en Boeings-747's die duizenden liters kerosine verstoken lijken weinig met elkaar te maken te hebben. Maar wie zijn biologische boodschappen bij de AH-kassa afrekent trekt vanzelfsprekend zijn blauwe Air Miles-pasje. De consument spaart daarmee voor een vliegreisje naar Londen of zelfs New York. Daarmee levert Albert Heijn een bijdrage aan de sterke toename van het vliegverkeer, een belangrijke bron van luchtvervuiling. Het valt wel mee met het milieubewustzijn van 's lands grootste grutter.

    • Paul Wessels