Ford haalt 8,5 miljoen auto's terug na brandgevallen

NEW YORK, 26 APRIL. Ford zal een recordaantal van 8,5 miljoen auto's terughalen en startcontacten vervangen. Het kan de Amerikaanse automaker naar schatting 150 tot 200 miljoen dollar kosten.

Ford kondigde het besluit onder druk van de National Highway Traffic Safety Adminstration (NHTSA). De contacten zouden kortsluiten die in een aantal gevallen hebben geleid tot brand. Er zijn in de VS elfhonderd van dergelijke brandincidenten bekend. Acht dagen geleden nog verklaarde het bedrijf geen reden te zien om auto's terug te halen. Ford raadde klanten aan om op eigen kosten het contact te laten vervangen als ze zich zorgen maakten.

Eerder al in november heeft Ford 248.000 in Canada verkochte auto's teruggeroepen. Ford stelde dat het percentage auto's dat spontaan vlam vatte daar veel hoger lag. Het zou gaan om in totaal negenhonderd brandjes. Van de Canadese auto worden nog eens 600.000 stuks teruggeroepen. Het gaat om grote en kleine sedans, zoals de Crown Victoria maar ook de Escort, alsmede minivans, pick-ups en sport-utility-vehicles.

Het totaal aantal auto's dat in de VS met een dergelijk contact rondrijdt is 23 miljoen. De NHTSA had de zaak van de brandbare contacten al sinds november 1994 in onderzoek. Het gaat om modellen die er tussen 1984 en 1993 mee zijn uitgerust. Dat Ford in het terughalen van 8 miljoen auto's - de modellen van na 1988 - heeft toegestemd is mogelijk een concessie om te voorkomen dat het alle 23 miljoen auto's zou moeten terugroepen.

Het vervangen van een startcontact bij de dealer kost maximaal honderd dollar. Veel automobilisten met de auto's in bezit zullen de mededeling over het terugroepen missen, anderen leggen het naast zich neer en veel auto's zijn ook al lang op de schroothoop beland. Als een kwart van de autobezitters naar de dealer gaat kost dat 200 miljoen dollar. De ervaring leert dat minder dan 70 procent van de autobezitters werkelijk teruggaat.

Michael Brownlee van de NHTSA toonde zich tevreden over de maatregel van Ford. Hij zei dat de uitleg van de technici van Ford aannemelijk klonken. De advocaat Richard Schiffrin, die een zaak tegen Ford heeft aangespannen namens enkele klanten, houdt echter nog even vol. “We zijn nog niet tevreden; het terughalen gaat niet ver genoeg”, zei hij: “Er zijn brandbaardere auto's die er niet bij betrokken zijn.”