Boeing komt wellicht dit jaar met 'Super-Jumbo'

SEATTLE, 26 APRIL. De kans is niet gering dat Boeing dit jaar nog een B747-600X zal lanceren die 550 passagiers kan vervoeren, 20 procent meer dan de B747-400, het grootste verkeerstoestel dat nu rondvliegt onder meer bij de KLM. Dat zegt Phil Condit die aanstaande maandag Frank Shrontz opvolgt als topman van Boeing, in een uitvoerig gesprek met deze krant.

De vliegtuigen van Airbus noemt hij 'goede produkten' en de vaak heftige concurrentie van dit Europese consortium omschrijft de 54-jarige aerodynamische ingenieur Condit als 'gezond'.

Het voornemen van Airbus om een reusachtig A3XX-toestel voor 600 tot 800 passagiers te bouwen acht hij economisch niet levensvatbaar en als het zover mocht komen zal Boeing niet reageren met de bouw van een soortgelijke luchtmammoet.

Phil Condit erkent volmondig dat Boeings ongekende efficiëncystreven veel, zo niet alles heeft te maken met de 'Sturm und Drang' van het Airbus-consortium dat zijn marktaandeel in 22 jaar zag stijgen van 0 tot 30 procent, en dat zegt te mikken op 50 procent van de vliegtuigwereldmarkt die nu voor 62 procent door Boeing wordt beheerst.

Wat de opvolging van de Frans-Britse Concorde betreft, zegt Phil Condit de kans 'klein' te achten dat er een supersonische Boeing zal rondvliegen als hij over een jaar over tien vertrekt. Maar de kans dat er dan in Seattle aan de ontwikkeling van zo'n supersnel vliegtuig wordt gewerkt taxeert hij op 'fifty-fifty'.

Boeing heeft een moeilijke periode achter de rug. Het aantal werknemers daalde door de diepe luchtvaartdepressie 1991-94 spectaculair: van 160.000 tot 105.000. Over dezelfde periode kelderde de omzet van Boeing met eenderde tot 20 miljard dollar in 1995 en halveerde de netto winst tot 873 miljoen. Wist 's werelds grootste vliegtuigbouwer in het recordjaar 1989 nog 683 vliegtuigen te verkopen, in 1994 waren dat er slechts 120, zelfs één minder dan de Europese 'runner up' Airbus. Maar in 1995 kwam Boeing met 346 vaste orders, ruim drie keer zoveel als Airbus, sterk terug.