ING stunt met gratis mobiele telefoon

ROTTERDAM, 25 APRIL. Met een grote publiciteitsstunt probeert ING een doorbraak bereiken in zowel de markt voor particuliere rekeninghouders als op de markt voor mobiele telefonie. Rekeninghouders van ING-dochter Postbank kunnen vanaf vandaag een gratis mobiele telefoon krijgen met een winkelwaarde van bijna 400 gulden.

Gratis is de mobiele telefonie allerminst, zegt concurrent PTT Telecom in een reactie. “Die aankoopprijs zal moeten worden terugverdiend.” Aan de acceptatie van de telefoon (Siemens S3 Com) zit een verplicht abonnement van twee jaar aan vast. Per maand kost dat de gebruiker 35,95 gulden, inclusief de 10 procent korting die de Postbank daarop geeft. Bovendien moet de rekeninghouder een bedrag van 52,85 gulden betalen aan aansluitkosten, de helft van het normale tarief.

De Postbank hoopt hiermee een doorbraak te bereiken op de verzadigde markt van het particuliere betalingsverkeer. Volgens de bank is het de bedoeling “nieuwe rekeninghouders te trekken en oude te activeren”. Dat laatste is belangrijk omdat de voorwaarde voor het verkrijgen van een telefoontoestel is dat er maandelijks een bedrag van minstens 1.000 gulden aan salaris op de Postbank-rekening moet worden gestort. De Postbank heeft op dit moment 6,7 miljoen rekeninghouders en wil dat aantal fors uitbreiden. Waar de bank op hoopt uit te komen, en welk deel van die rekeningen onvoldoende wordt gebruikt wil ze “uit concurrentie-overwegingen” niet kwijt. Ook andere banken stunten in het betalingsverkeer, zoals ABN Amro die air-miles uitdeelt aan rekeninghouders.

Voor Libertel, het consortium dat vorig jaar naast KPN een tweede concessie kreeg om een mobiel telefonie-netwerk op te zetten, kan de stunt eveneens voor een doorbraak zorgen. ING is een van de initiatiefnemers en aandeelhouders van het consortium. Libertel heeft momenteel ongeveer 64.000 abonnees, tegen 300.000 voor KPN. Al enige maanden is een hevige strijd gaande tussen de twee telecom-aanbieders die elkaar met aanbiedingen om de oren slaan. Voor een luttel bedrag kan tegenwoordig al een eenvoudig toestel worden aangeschaft.

Overzichtelijk is de strijd tussen Libertel en KPN niet. Dat komt deels doordat de verspreide gegevens met elkaar in tegenspraak zijn. Zo kan de Postbank-aanbieding aantrekkelijk zijn als rekeninghouders veel lokaal bellen. Dan betalen ze slechts 20 cent per minuut in daluren en 79 cent in piekuren, aanzienlijk minder dan de KPN-tarieven. De interlokale tarieven van 88 cent en 1,49 gulden zijn juist weer hoger dan KPN. Aantrekkelijk volgens de Postbank, want meer dan de helft van de mobiele telefoongebruikers belt lokaal. Niet waar zegt KPN: lokaal belt slechts een minderheid.