Hapag-Lloyd ziet winst en omzet in 1995 licht stijgen

LONDEN, 25 APRIL. Hapag-Lloyd, het Duitse scheepvaart en toerismeconcern, heeft vorig jaar 118 miljoen mark netto winst behaald op een omzet van 4,4 miljard mark. In 1994 bedroeg de winst 95 miljoen mark bij een omzet van 4,1 miljard mark.

Het Hamburgse concern keert een dividend uit van 32 procent per aandeel. “Dat is een van de hoogste op de Duitse aandelenmarkt”, aldus bestuursvoorzitter Bernd Wrede op een persconferentie in Londen waar hij de resultaten over 1995 toelichtte.

Na een verlies van 14 miljoen mark in 1994 behaalde de scheepvaartsector - Hapag-Lloyd is de grootste rederij van Duitsland - in 1995 weer een kleine winst van 45 miljoen. “Op een omzet van ruim twee miljard (53 procent van de concernomzet) is dat miserabel weinig”, erkende Wrede. Evenals andere lijnvaartrederijen zoals Nedlloyd ondervond Hapag-Lloyd nadeel van de lage tarieven op de belangrijke routes zoals in Azië en de daling van de dollarkoers van 1.65 naar 1.40 DM in 1995. Wrede: “De waardevermindering van de dollar tegenover de mark scheelde ons bruto 200 miljoen en netto 90 miljoen mark.”

De divisie toerisme leverde evenals voorgaande jaren het leeuwedeel van de groei van de concernomzet (met 5 procent) en de winst. Hapag-Lloyd heeft met zijn luchtvaartmaatschappij (25 toestellen) en zijn reisorganisatie (met 360 kantoren in Duitsland) een dominante positie op de Duitse markt. Vorig jaar gaven de Duitsers in totaal 70 miljard mark aan buitenlandse reizen uit. Hapag- Lloyd vervoerde 4,5 miljoen passagiers (een stijging van 12 procent ten opzichte van 1994). Hapag-Lloyd heeft een belang van 30 procent in Touristik Union International (TUI), de grootste Europese reisorganisatie die het boekjaar 1994/95 eveneens met winst afsloot. TUI is voor 90 procent eigenaar van Holland International en Arke Reizen, die vorig jaar samen gingen. De cruiseschepen 'Europa' en 'Bremen' droegen eveneens bij aan het positieve resultaat. De 'Europa' staat tweede op de tophit-lijst van de Berlitz Cruise Guide die 220 schepen jaarlijks beoordeelt.

Hapag-Lloyd verwacht dit jaar een vergelijkbaar resultaat te boeken als in 1995. Bij de lijnvaart is dat een “ambitieuze doelstelling”, aldus Wrede, omdat overcapaciteit op de de meeste belangrijke routes, vooral in Azië, de tarieven drukt. Door meer lading aan te trekken, kostenbesparingen en een sterkere dollar hoopt de Hamburgse reder het resultaat te verbeteren. Eind vorig jaar heeft Hapag-Lloyd vier nieuwe containerschepen besteld, waarvan drie met een capaciteit van 4400 teu's (1 teu is een 20-voetscontainer). Vorig jaar stak Hapag-Lloyd in totaal een kleine 700 miljoen mark in nieuwe investeringen, waarvan 324 miljoen als vooruitbetaling voor de nieuwe containerschepen.

In de komende vier jaar wil het Hamburgse concern in totaal voor een miljard mark in schepen en 1,5 miljard in de toerisme-divisie investeren. “De investeringen zullen we geheel uit eigen middelen betalen”, aldus Wrede die sterk de nadruk legt op het belang van cash-flow management. Eind vorig jaar bedroeg de cash-flow 500 miljoen mark en werd voor 300 miljoen mark versneld afgeschreven. Snelle afschrijving is al enige jaren beleid bij Hapag Lloyd: 19 procent per jaar voor containerschepen, 24 procent voor containers en 20 procent voor de 23 vliegtuigen die het concern bezit (twee worden er geleased).

“Met de modernisering van onze schepen, kostenbesparingen en opvoering van de produktiviteit (vorig jaar een stijging van 20 procent per werknemer) lopen we vooruit op onze concurrenten in de lijnvaart”, aldus Wrede die verwacht dat de overcapaciteit in 1998 zal afnemen. De Hapag-Lloyd topman zei dat het management van rederijen meer oog moet hebben voor het belang van de aandeelhouders en een betrouwbaar beeld moet geven van de bedrijfsresultaten. Zonder de Britse concurrent met name te noemen wees hij erop dat P&O rentelasten niet volledig berekent in zijn bedrijfsresultaat. Hapag-Lloyd is eigendom van zeven groot-aandeelhouders. Gevaert NV (Brussel), Lufthansa en Veba AG hebben elk achttien procent, Kaufhof Holding heeft 15 procent en Deutsche Bank, Dresdner Bank en de beleggingsmaatschappij Veritas hebben elk tien procent. Slechts een procent van de Hapag-Lloyd-aandelen is in het bezit van particuliere beleggers.