Groningse forens laat 'transferium' links liggen

In Groningen werd een jaar geleden het eerste 'transferium' geopend, een parkeerplaats waar automobilisten kunnen overstappen op de bus. Het wordt nauwelijks gebruikt.

GRONINGEN, 25 APRIL. Zestien auto's staan er. De overige driehonderd parkeerplaatsen zijn leeg. “Het transferium loopt voor geen meter”, zegt bewaker C.

Stoetman. De geparkeerde auto's zijn volgens hem bijna allemaal van bezoekers van een sportcentrum. Minachtend kijkt hij naar het futuristisch vormgegeven wachthuisje, even verderop. “Dat ding heeft een miljoen gekost, maar het is er altijd vies, er is geen telefoon en de kaartjesautomaat is altijd stuk.”

Een jaar geleden werd in Groningen de eerste “hoogwaardige overstapgelegenheid voor automobilisten op het openbaar vervoer”

geopend. Forenzen kunnen er gratis parkeren en met een goedkoop buskaartje binnen een kwartier de binnenstad van Groningen bereiken. Doel van 'Transferium Noorddijk' was de automobiliteit in en rond de stad Groningen terug te dringen.

Maar er is nauwelijks een forens in Groningen die zijn auto aan de rand van de stad wil laten staan. Stoetman en zijn collega's verkopen iets meer dan tien retourkaartjes à 2,50 gulden per dag. In het weekend is er wat belangstelling van het winkelende publiek. Volgens projectleider P.

Riemens van Rijkswaterstaat was er gerekend op tweehonderd gebruikers per dag, maar zijn het er in topweken hooguit honderd per week.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat het Groningse transferium met 800.000 gulden subsidieerde, trekt de komende jaren veertig miljoen gulden uit voor circa acht nieuwe transferia.

De mislukking in Groningen is geen reden de plannen te herzien, zegt projectleider Riemens. “Groningen was niet onze eerste keus.

Transferia horen in eerste plaats in de Randstad aan de staart van de file te komen.'' Automobilisten komen dan voor een keuze te staan: of lang in de file blijven staan of vanaf het transferium met een snelle openbaar-vervoerverbinding naar het centrum van een stad rijden.

Volgens Riemens geeft Groningen het project te weinig kans. Zo wil de stad nieuwe parkeergarages bouwen in het centrum, terwijl Groningen volgens Riemens het parkeren in de stad juist zou moeten ontmoedigen. Automobilisten zouden dan eerder uitwijken naar het transferium. “Groningen wedt op twee paarden. Ze moeten duidelijker kiezen.” Gemeente-woordvoerder A. Nauta is het hier niet mee eens. “Die parkeergarages komen in de plaats van parkeerplaatsen in de straat. Die worden voor forenzen veel te duur. Je auto een dag in de garage parkeren kost al gauw twintig gulden.”

Eigenlijk ligt het Groningse transferium aan de verkeerde kant van het centrum. De meeste forenzen wonen ten zuiden van de stad Groningen, het transferium ligt in het oosten. Als de forenzen van het transferium gebruik willen maken, moeten ze eerst langs Groningens grootste verkeersfuik, het Julianaplein, om er te komen.

De reden om het transferium toch daar te situeren was dat er al een verkeersknooppunt voor stad- en streekvervoer en een groot parkeerterrein lagen. De twee eerstvolgende transferia, in Amsterdam en het Zeeuwse Renesse, zullen ook niet aan de criteria voor het ideale transferium voldoen.

Het transferium van Amsterdam, met 500 parkeerplaatsen, opent in augustus bij Amsterdam Arena, het nieuwe voetbalstadion.

De parkeerplaats komt op 500 meter van het NS- en metrostation Bijlmer te liggen. Riemens: “Niet ideaal. Er zullen pendelbusjes worden ingezet.” De vorige minister van Verkeer en Waterstaat, H. Maij, stond er op dat Amsterdam mee zou doen aan het transferium-project. Alleen dan wilde ze acht miljoen bijdragen aan de bouw van het stadion.

In het Zeeuwse Renesse komt volgend voorjaar een “recreatietransferium” met negenhonderd parkeerplaatsen. Ook hier sluit de projectgroep aan bij bestaande plannen. Pas daarna wordt het eerste transferium geopend aan de staart van een file met een goede verbinding naar het centrum van een stad. Deze komt op de A44, ten westen van Leiden.

Forenzen kunnen vanaf dat punt met het openbaar vervoer naar Den Haag. Verder zijn er plannen voor transferia bij Utrecht, Almere, Hoorn, Bodegraven, Bleiswijk, Gouda, Heinenoord en de Rotterdamse Kralingse Zoom.

    • Herman Staal