Suikerlobby trakteert scholieren op smaaklessen

SCHAIJK, 23 APRIL. Op basisschool De Regenboog liet een kok uit Schaijk gisteren veertig kinderen uit groep 8 het verschil proeven tussen zoet, zuur, zout, bitter en pittig. De leerlingen vonden het prachtig, en schooldirecteur P. van Hout ook. Totdat hij het lesmateriaal en de chocoladerepen onder ogen kreeg. De Dag van de Smaak wordt gesponsord door de Suikerstichting Nederland, belangenbehartiger van de Nederlandse suikerindustrie, las hij. De directeur: “De volgende keer denk ik twee keer na. Mijn school is geen reclamezuil. En trouwens: na een hap suiker proef ìk niets meer.”

voor het tweede achtereenvolgende schooljaar organiseerde de Suikerstichting Nederland de Dag van de Smaak, in samenwerking met het genootschap van restaurateurs Euro-Toques. Professionele koks, werkzaam bij ziekenhuizen, Hollandse eethuizen en een enkel exquis sterrenrestaurant, vergastten omstreeks achtduizend basisscholieren op '(gesuikerde) smaaklessen'. De Suikerstichting stelde voor een bedrag van honderdduizend gulden het lesmateriaal beschikbaar, zogeheten 'proef-boekjes'. Belanghebbende producenten leverden de 'grondstoffen': kaas, tomaten, cacao en chocolade.

Directe aanleiding voor smaakles op de basisschool, schrijft de Suikerstichting in haar folder, “is het feit dat suiker de laatste jaren uit het gezichtsveld van de consument is geraakt. Terwijl het toch een eerlijk natuurprodukt is, dat uitstekend past in de individualiseringstrend”.

De Consumentenbond vindt de dag echter verkapte sluikreclame en adviseert scholen niet zonder meer mee te doen. “Ik heb het lesmateriaal nog niet doorgenomen”, aldus beleidsmedewerker E. van Rijn van Alkemade. “Maar als je leest dat Goudse kaas de beste is en je de term gesuikerde smaaklessen hoort, weet je genoeg. Een schaamteloze manier om kinderen eigen produkten en zoetigheid aan te smeren.”

De Suikerstichting was gisteren en ook vanmorgen onbereikbaar. Maar volgens medeorganisator S. van Hasselt van Euro-Toques, “heeft de stichting met het lespakket een offensief ingezet tegen de smaakvervlakking die de Nederlandse eetcultuur bedreigt”.

Maar suiker vertroebelt toch juist de smaak? Van Hasselt: “Suiker is een echt, puur, eerlijk produkt. Daar is niets mis mee. Dus proeven leerlingen ook suiker, ja, chocolade om precies te zijn. Wij verzetten ons tegen de eetmentaliteit van hap-slik-weg. En basisscholieren hebben het recht te weten dat eten meer is dan een patatje met kip en een bord appelmoes. Voedsel moet je leren proeven zodat je leert genieten.”

Die mening lijkt een groot aantal deelnemende scholen te delen. Anders dan de Consumentenbond en anders dan de schooldirecteur uit Schayk kan het veel directeuren weinig deren dat de suikerindustrie de school een dagje aandeed. “Tja, de kok noemde misschien wat vaak suiker en er was veel chocolade”, vindt H. van de Zijde van de Simon Carmiggeltschool in Delft. “Maar één keer per jaar moet dat kunnen. Het is toch lekker?”

Hij krijgt bijval van zijn collega H. Veldhoen uit Hulst. “Moet je dan overal bezwaar tegen hebben? Kom nou, die tijd is voorbij”, vindt de directeur van basisschool De Ark. “En wie zijn wij om te zeggen: dit mag wel, dat niet? School is meer dan rekenen en taal. Volgend jaar doe ik weer mee. Want kinderen moeten op alle mogelijke manieren met het leven kennismaken.”