Week geen trein tussen Utrecht en Amersfoort

UTRECHT, 18 APRIL. In de laatste week van april zal het treinverkeer ernstige hinder ondervinden van de grootste buitendienststelling uit de geschiedenis van de NS. Tussen Utrecht en Amersfoort, het hart van het spoorwegnet, zullen dan wegens werkzaamheden acht dagen lang geen intercity's rijden.

De werkzaamheden vormen het sluitstuk van bouwactiviteiten op en rond Utrecht CS waarmee al in 1988 is begonnen. Aanleiding was het steeds drukkere treinverkeer op een net dat nog stamt uit de vorige eeuw. Knooppunt Utrecht wordt dagelijks door 1.750 treinen aangedaan; in 1988 was per half uur sprake van ruim veertig momenten waarop een trein een andere trein hinderde. Eén vertraagde trein zorgde voor een sneeuwbaleffect van andere vertraagde treinen in het hele land.

Om de treinbewegingen onafhankelijker van elkaar te doen plaatsvinden, is op het emplacement ten noorden van het station een aantal vrije kruisingen gebouwd. Het baanvak Utrecht CS-Blauwkapel is viersporig gemaakt. In de laatste week van april zullen deze nieuwe sporen worden aangesloten op de bestaande sporen, zodat het straks mogelijk is Utrecht over vier sporen binnen te rijden. Ook wordt in deze week gewerkt aan wissels, seinen en bovenleidingen.

Er is gekozen voor een buitendienststelling gedurende acht volle dagen, omdat dit verhoudingsgewijs minder overlast oplevert dan vele weekeinden werkzaamheden. De spoorwegen verwachten bovendien dat in deze week, waarin Koninginnedag valt, veel mensen vakantiedagen opnemen. Dat betekent minder spitsverkeer.

Voor de intercity's zijn alternatieve routes uitgestippeld. De treinen uit Groningen, Leeuwarden en Enschede in de richting Den Haag en Rotterdam rijden naar Schiphol en vandaar door naar Den Haag. Reizigers voor Rotterdam moeten op Schiphol overstappen. Omgekeerd rijden de treinen uit Den Haag en Rotterdam in de richting Enschede via Utrecht, Arnhem en Deventer.

Wie van Rotterdam naar het noorden wil, moet via Schiphol reizen. De verbinding van Utrecht met Groningen en Leeuwarden loopt via Duivendrecht. De stoptreinen tussen Utrecht en Amersfoort, Baarn en Utrecht Overvecht worden deels vervangen door bussen, deels rijden zij via het spoor Maliebaan, dwars door het stadscentrum. Vertragingen kunnen oplopen tot drie kwartier.

Al met al zullen in de laatste week van april 1.600 treinritten vervallen. Die worden vervangen door 1.000 extra treinritten en 2.250 busritten. Een half miljoen reizigers zullen hinder ondervinden van de werkzaamheden. Amsterdam blijft op Koninginnedag bereikbaar, verzekert de NS. Gedupeerde reizigers krijgen puzzelboekjes uitgereikt om de tijd door te komen.