Winst daalt scherp bij warenhuis

AMSTERDAM, 16 APRIL. De winst van de Vroom & Dreesmann-warenhuizen van het detailhandels- en dienstenconcern Vendex is vorig jaar scherp gedaald.

Vendex maakte vanmorgen bekend dat de tegenvallende uitgaven van consumenten de winst van het concern in het boekjaar 1995/96, dat op 31 januari eindigde, fors hebben gedrukt. Het bedrijfsresultaat van de V&D-warenhuizen daalde zelfs met 19 procent tot 32 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat van het gehele Vendex-concern, dat vorig jaar naar de beurs ging, werd met 2 procent gedrukt tot 286 miljoen gulden. Circa zeventig procent van de omzet van Vendex is afkomstig van de supermarkten (Konmar, Edah), de V&D-warenhuizen en de speciaalzaken.

Vendex-topman mr. J.M. Hessels zei vanmorgen dat de Nederlandse consument nu al gedurende een reeks van jaren zijn koopkracht nauwelijks ziet stijgen. Intussen is ieder jaar sprake van een forse stijging van de uitgaven voor wonen, onderwijs, verzekeringen en vooral gemeentelijke heffingen. Hessels deed een beroep op het kabinet fiscale regelingen die veel geld 'wegzuigen', zoals het spaarloon, nog eens onder de loep te nemen.