British Track met lokkertjes te koop

LONDEN, 16 APRIL. Met een groot aantal lokkertjes wil de Britse overheid voorkomen dat de omstreden beursintroductie van Railtrack op 20 mei een mislukking wordt. Dat blijkt uit de beursprospectus die het bedrijf gisteren heeft gepresenteerd. Railtrack is het hart van het vroegere staatsbedrijf British Rail en eigenaar van 16.000 kilometer aan spoor, 2.492 stations, 948 tunnels en voor circa twee miljard pond aan land.

Labour, de grootste oppositiepartij, doet de verkoop af als “immoreel”. Volgens Labour verkwanselt de staat zijn kostbare spoorwegen voor een habbekrats en worden potentiële investeerders met een stroom van douceurtjes gepaaid. De grootste spoorwegvakbond heeft toekomstige aandeelhouders gewaarschuwd dat het rendement op hun effecten door stakingen zwaar onder druk kan komen staan.

Labour heeft eerder gedreigd dat ze Railtrack weer zou nationaliseren als ze bij volgende verkiezingen aan de regering komt. Het kabinet heeft zo'n ingreep vrijwel onmogelijk gemaakt door alle aandelen in één keer op de markt te brengen en niet, zoals aanvankelijk de bedoeling was, maar 51 procent.

De regering heeft echter niet kunnen voorkomen dat politieke onzekerheid over de toekomst van de Britse spoorwegen de beurswaarde van Railtrack tot circa 1,8 miljard pond heeft gehalveerd. Om de beursintroductie tot een succes te maken ziet de regering zich gedwongen potentiële aandeelhouders een groot aantal voordeeltjes in het vooruitzicht te stellen.

Het kabinet heeft besloten om een bedrag van 69 miljoen pond aan dividend over het afgelopen boekjaar dat eigenlijk aan de staat zou toekomen, nog dit jaar uit te keren aan de nieuwe efectenbezitters. Dat betekent dat aandeelhouders in 1996 verzekerd zijn van een rendement op hun investering van minimaal 15 procent.

Dat rendement zal uiteindelijk hoger uitvallen omdat de regering op 1 mei een korting op de aandeelprijs zal aankondigen van naar schatting 5 tot 10 procent. Particuliere investeerders die zich tevoren registreren bij een van de 10.000 filialen van 110 banken, hypotheekverschaffers, effectenfirma's en advocatenkantoren die bij de beursintroductie betrokken zijn, krijgen nog eens extra korting van 4 tot 7 procent. Robert Horton, bestuursvoorzitter van Railtrack, verklaarde gisteren bij de beursintroductie dat de privatisering zijn bedrijf “de vrijheid verschaft om Groot-Brittannië aan efficiëntere en wintgevender spoorwegen te helpen”.