Badplaats Scheveningen doet 't wat minder chic

De schatkamer, morgen Radio 5, 14.02-15.00u.

De Nederlandse badplaatsen hebben zich weer opgemaakt voor een druk, warm en liefst winstgevend seizoen. De badgasten, toeristen, dagjesmensen en vakantiegangers mogen op warme dagen hun positie op het strand weer innemen. De badplaats Scheveningen wil dit jaar meer dan tien miljoen bezoekers ontvangen. De laatste jaren werd er voor miljarden guldens geïnvesteerd en nu de restauratie nagenoeg voltooid is zijn de strandtenthouders klaar voor het nieuwe seizoen. Voor programmamaker Kees Groot een reden om van het opgepoetste Scheveningen een nostalgisch radioportret te maken, dat morgenmiddag door de RVU wordt uitgezonden.

Met verhalen over de Pier, het Kurhaus en verdwenen hotels laat Groot iets van verlangen naar oude tijden en het Scheveningen distingué van kleinkunstenaar Louis Davids doorklinken. Toen kwamen adellijke figuren als de prins Von Thurn und Taxis en de groothertog van Saksen-Weimar en staalmagnaat Krupp naar Scheveningen om in het Kurhaus te logeren. En vlak na de oorlog Edith Piaf, Marlene Dietrich en Duke Ellington.

Maar de tijden veranderden. De badplaats raakte in de jaren zestig in verval en door toedoen van projectontwikkelaar Zwolsman veranderden de oude, sfeervolle en statige hotels in troosteloze ruïnes. Inmiddels heeft Scheveningen zijn rug gerecht en is met nieuwbouw, nieuwe hotels en tal van recreatiemogelijkheden klaar om een wat minder chic type toerist te ontvangen.

Het overigens wat schrale radioportret wordt voor een groot deel gedragen door de Haagse journalist en jazz-kenner Fred Racké. Hij staat stil bij het Scheveningen van zijn jeugd met het luxe strand, nachtclubs, schnabbelpianisten, het orkest van Malando en pianiste Pia Beck in de Vliegende Hollander. Op de veranderingen in de laatste decennia kijkt hij genuanceerd terug. Wat hij wel jammer vindt is dat het Gevers Deynootplein verdwenen is. “Dat was een plein met allure. Je komt nu aan via de Badhuisweg en je raakt onmiddellijk bekneld tussen links het Casino en rechts de megabioscoop. Het was een riant plein met in het midden een fontein. Dat zou behouden hebben moeten blijven, denk ik.”

Ook de strandtenten zijn vernieuwd en uitgegroeid tot moderne strandrecreatiebedrijven met terrassen waarop honderden stoelen en ligbanken staan. Ze zijn met hun moderne inrichting, open haard, biljarttafels en menu's met goed vlees, kreeft en zeevis zo naar de Haagse binnenstad te verplaatsen. Programmamaker Groot vreest dat door het moderne management van de strandtenten het glaasje ranja, het ijsje en de kauwgombal op het strand niet meer te krijgen zullen zijn. Een ontwikkeling waar hij niet blij mee is.

Ja, beaamt een pr-functionaris, Scheveningen is niet meer wat het is geweest. “Alleen, de badplaats probeert nu 365 dagen per jaar aantrekkelijk te zijn voor de bezoekers. Nee, geen Benidorm en ook geen Monte Carlo, maar iets er tussen in.”

    • Markus Meulmeester