Geen prijsdumping door Autototaalglas

ROTTERDAM, 15 APRIL. Het bedrijf Autotaalglas mag doorgaan met het tegen een zeer lage prijs aanbieden van kentenkengravures.

Autotaalglas is er niet op uit via prijsdumping concurrent uit te schakelen, maar beoogt slechts de naamsbekendheid te verhogen.

Dat heeft de rechtbank in Breda, voorgezeten door president mr.

P.R.C.M. Paalvast, vrijdag bepaald in een kort geding dat het bedrijfje Automark had aangespannen tegen Autotaalglas. Directeur Röst van Automark spande de juridische procedure tegen Autotaalglas aan omdat hij door de vermeende prijsdumping het faillissment van zijn onderneming met rasse schreden ziet naderen. Röst zei gisteren “bijzonder teleurgesteld” te zijn over de uitspraak van de rechter. “Ik had gehoopt dat er een duidelijke uitspraak zou komen over prijsdumping. Juist ook omdat het extrapoleert naar de rest van het midden- en kleinbedrijf”.

Voor het midden- en kleinbedrijf is meer duidelijkheid over de grenzen van prijsdumping - het onder de kostprijs aanbieden van goederen en diensten - van groot belang.

Bedrijven roepen regelmatig om wettelijke bescherming tegen prijsdumping, maar overheid en ook de rechtelijke macht bemoeien zich liever niet met het krachtenspel op de vrije markt.

Ook de rechtbank in Breda gaat in het vonnis niet in op de vermeende prijsdumping door Autotaalglas.

De rechter toont zich gevoelig voor de redenering van de advocaat van Autotaalglas, mr. M. Biesheuvel, dat zijn cliënt binnen de Wet Beperking Cadeaustelsel gewoon autogravures als cadeautje mag uitdelen.

Biesheuvel betoogde dat Autotaalglas met de actie kentekengravering uitsluitend beoogt klandizie te trekken voor zijn hoofdwerkzaamheid, het vervangen en repareren van autoruiten. Het zou Autotaalglas alleen gaan om het vergroten van de naamsbekendheid en niet om het uitschakelen van een concurrent. “Deze verklaring komt plausibel voor”, aldus de rechtbank in Breda. Directeur Röst van Automark wist gisteren nog niet of hij tegen het vonnis in hoger beroep zal gaan.