Winkelend Paaspubliek kiest massaal voor meubelboulevard

BEVERWIJK/ROTTERDAM, 9 APRIL. Het winkelen is een nieuw uitje geworden tijdens de Paasdagen. Strijdend tegen pretparken, eigen tuin en familiebezoek deed de middenstand verwoede pogingen met behulp van speciale acties en kortingen publiek in de winkel te krijgen. En het lukte: maandagochtend rond kwart over elf stond er al een aardige file voor de Ikea-vestiging in Delft. Parkeerplaatsen van naburige kantoorgebouwen zijn in gebruik om de klanten op te vangen.

Ook in Beverwijk is de toeloop groot, alhoewel niet zo groot als vorig jaar, toen de gezamenlijke meubelwinkels een radiocampagne hadden gevoerd. “Toen riep de politie: blijf weg”, zegt bedrijfsleider J.J. Sanders van Kosmos Wonen & Slapen. “Terwijl wij riepen: blijf komen.” Hij schat dat er op een dag als tweede Paasdag in zijn winkel zo'n zestig procent meer bezoekers komen dan op een zaterdag.

Beverwijk heeft behalve de meubelboulevard ook de Zwarte Markt en de Bazaar, waar eveneens veel mensen op afkomen en die in hetzelfde industriegebied zijn gevestigd. Winkels uit de omgeving proberen van de toeloop te profiteren. In de lucht vliegt een reclamevliegtuig dat mensen op een designshow in IJmuiden attent maakt en een meisje deelt folders uit van het Zitparadijs, dat niet op de boulevard staat en dus makkelijk vergeten kan worden.

Een groot deel van de bezoekers - vooral echtparen en gezinnen - is naar Beverwijk gekomen om de tijd te doden. “Het is een tijdverdrijf”, zegt een vrouw die met haar man door een filiaal van Lucky Leder loopt. “We hadden niets anders te doen.”

In veel zaken staan de verkopers er werkeloos bij. “Er zijn gigantisch veel meer mensen dan op een zaterdag, misschien wel twee keer zoveel”, aldus een verkoper in een winkel uit de hogere prijsklasse. “Het is meer recreëren; ik kan niet echt adviezen geven.” Een groot deel van de bezoekers lijkt zich eerder te vergapen aan de prijskaartjes dan werkelijk op zoek te zijn naar iets nieuws, ze gaan eens lekker onderuitzitten in die stoel van vijfduizend gulden.

Maar behalve voor de funshoppers dient de dag ook voor de mensen die anders geen tijd zouden hebben iets te kopen. “De zaterdag is bedoeld voor de boodschappen, nu hebben we zin om wat anders te doen”, zegt een man die samen met vrouw en kind op zoek is naar een wandmeubel. Een ouder Amsterdams echtpaar is op zoek naar een eethoek: “Op zaterdag werken we allebei”, zegt de vrouw. “We hebben alleen nu tijd.”

De meeste meubelzaken zijn twaalf zon- en feestdagen per jaar open. De Vereniging Meubelboulevards Nederland (MBN) heeft de leden het advies gegeven iedere eerste zondag van de maand de deuren te openen, behalve in de zomermaanden juni, juli en augustus. Ook op tweede Paas-, tweede Pinkster- en tweede Kerstdag zouden de winkels open moeten, zegt woordvoerster K. van Nistelrode van de MBN. “Deze dagen dienen voor de klanten om zich te oriënteren, omdat ze op andere dagen weinig tijd hebben. Ze kunnen uitzoeken op zondagen en met Pasen.”

Overal in het land loopt het storm bij meubelzaken. Rond de boulevards in Leiderdorp en Capelle aan den IJssel staat het verkeer muurvast. Bij Ikea is de drukte rond twee uur in de middag nog groter dan 's ochtends. Zelfs op de snelweg ontstaat een kleine file. “Maar om half vier is het meestal in één klap afgelopen”, zegt een van de tien verkeersbegeleiders die het Zweedse concern in Delft in dienst heeft.

Op het terrein voor de winkel heerst een drukte als op een parkeerplaats langs de Autoroute du Soleil midden in het hoogseizoen. Klanten die met het openbaar vervoer gekomen zijn, stappen met stellages en tafels in de streekbus. Twee agenten komen op de fiets een kijkje nemen omdat er nogal eens auto's worden opengebroken. In de zaak schuifelen de klanten, die beduidend jonger zijn dan in Beverwijk, nog net niet voetje voor voetje langs de schappen. “Hé Jan, de koopjeshoek!” roept een vrouw naar haar man die verderop staat. De drukte mag het kopen niet beletten. Een verkoopster op de meubelafdeling: “Ik heb een heleboel verkocht. Het valt mee, we hebben het wel drukker meegmaakt.”

Lang niet alle ondernemers zijn blij met de extra moeite die het kost om ook tijdens de feestdagen open te gaan. Ze moeten wel, omdat de concurrent het ook doet. “Maar ik had liever dat niemand het deed”, zegt bedrijfsleider J. de Korte van een kampeercentrum aan de Stadionweg in Rotterdam-Zuid. Er zijn twee keer zoveel bezoekers als op zaterdag, terwijl de verhouding kopers ten opzichte van kijkers niet wezenlijk anders is.

Pasen is het traditionele begin van het seizoen voor de tuin- en kampeersector. Bij de meubelzaken ligt dat anders. Volgens de MBN zijn juist september, oktober en november de topmaanden, “omdat de mensen in het voorjaar juist meer op buiten gericht zijn”. Maar toch is het voorjaar soms dé tijd om de binnenkant van het huis te vernieuwen: “Zij heeft wel de kolder in de kop”, had de man gezegd die in Beverwijk een kast uitzocht, terwijl hij naar zijn vrouw wees.