Telegraaf: met Tros in programma's

AMSTERDAM, 5 APRIL. Uitgever holdingmaatschappij De Telegraaf gaat samen met de omroep Tros tv- en radioprogramma's produceren en diensten op het wereldwijde computernetwerk Internet aanbieden.

Dit zegt Telegraaf-directeur A.J. Swartjes vandaag in een interview in De Telegraaf. Samen met de Tros wil de Amsterdamse uitgever een joint venture oprichten voor nieuwe en bestaande gezamenlijke activiteiten. Nu al verzorgt De Telegraaf de exploitatie van de programmabladen van de Tros. Tros en De Telegraaf zullen volgens De Telegraaf elk een belang van vijftig procent in de nieuwe onderneming krijgen. De Tros wil nog niet reageren op uitlatingen van Swartjes. “Wij zijn op dit moment nog in onderhandeling met De Telegraaf”, aldus een woordvoerder. Voor De Telegraaf past de samenwerking met de Tros in een “reeks strategische deelnemingen” in media-projekten. “Het lijkt alsof de 103-jarige uitgever pas in de laatste twee jaar ontwaakt is”, aldus De Telegraaf vanmorgen. Bij de verscheidene deelnemingen houdt De Telegraaf het bedrijfsrisico steeds zo klein mogelijk door slecht een minderheidsaandeel te nemen. De Amsterdamse uitgever heeft ondermeer een aandeel van dertig procent in Planet Internet, het bedrijf van onder meer KPN dat particulieren toegang tot het computernetwerk Internet verschaft. Verder heeft De Telegraaf een aandeel van dertig procent in de commerciële omroep SBS6 en nam zij onlangs een aandeel van vijf procent in de nieuwe sportzender Sport 7 - een consortium van onder meer Philips, ING, Endemol en de KNVB. De Telegraaf overweegt verder een aandeel te nemen in de lokale Amsterdamse zender AT5. Daarmee zou zij dan partner worden van de huidige aandeelhouder uitgever PCM/Dagbladunie.