Hertog-ijs vecht voor toekomst

MELISSANT, 3 APRIL. De marketeers van Iglo-Ola komen er voorlopig niet meer in bij Den Hertog. Unilever-dochter Den Hertog zal zich er met hand en tand tegen verzetten dat moederbedrijf Iglo-Ola de receptuur bemachtigt van drie nieuwe ijsprodukten. Zolang de recepten voor het nieuwe vla-ijs, het verbeterde yoghurtijs en een derde, strikt geheim, produkt binnen de muren van Den Hertog blijven heeft het bedrijf bestaansrecht, zo redeneren de Hertog-mensen.

De woede en onbegrip bij de Hertog-werknemers over de voorgenomen sluiting door Unilever van de amper acht jaar oude fabriek is groot. “We gaan onze vijanden niet helpen om ons te vernietigen. Wie zegt dat Iglo-Ola onze nieuwe recepten in Den Hertog-verpakking zal verkopen?”, zegt een Hertog-medewerker die anoniem wil blijven. De groeiende frustratie van de Hertog-werknemers over de toekomst van hun bedrijf ontlaadde zich gisteren in een spontane staking.

Den Hertog (62 werknemers) is een succesvol bedrijf en dat maakt de sluiting van de fabriek extra wrang. Oprichter W.A. den Hertog startte twintig jaar geleden in het nabij gelegen Dirksland een ijsfabriek. Den Hertog groeide sindsdien uit tot een belangrijke speler op de Nederlandse ijsmarkt en is nu marktleider in het segement één-liter bakken ijs. “Dit is hét A-merk in de Nederlandse ijsmarkt, op basis van boerenmelk geproduceerd waar anderen water en melkpoeder gebruiken”, zegt bestuurder Piet Fortuin van de industrie- en voedingsbond CNV. Den Hertog heeft circa 45 procent van de markt voor 1-liter bakken ijs in handen, terwijl Ola-Iglo maar een kleine dertig procent van die markt bestrijkt. “En dat terwijl de reclame-inspanning die Unilever voor het merk Den Hertog besteedt in het niet valt bij het enorme bedrag dat aan het Iglo-merk Carte d'Or wordt gespendeerd”, zegt een werknemer trots.

De Hertog-mensen willen tot het uiterste gaan om hun bedrijf te redden. Met de staking van gisteren voorkwamen ze naar eigen zeggen dat marketeers van Iglo-Ola de formules van de nieuwe ijsprodukten van de onderzoeksafdeling van Den Hertog weg zouden halen. Na overleg met eigen directieleden en die van Iglo-Ola werd afgesproken dat de komende weken werknemers van Hertog en Iglo-Ola zo min mogelijk contact met elkaar zullen hebben.

Eerst moeten de gesprekken tussen ondernemingsraad, bonden en directie duidelijkheid opleveren over de plannen van Iglo-Ola de produktie van Hertog-ijs in Melissant in Goeree-Overflakkee te beëindigen en voort te zetten in Hellendoorn (Davino) en Wilp (Caraco). Bonden en werknemers zeggen dat Iglo-Ola daarmee toezeggingen schendt die bij de overname vorig jaar zomer zijn gedaan.

De Hertog-werknemers roken onraad toen enkele weken geleden vanuit het Iglo-Ola hoofdkantoor in Utrecht opdracht werd gegeven een mix volgens een nieuwe receptuur te bereiden. Die mix werd vervolgens afgevoerd naar de Iglo-Ola ijsfabrieken in Wilp en Hellendoorn. Ook kwam Iglo-Ola op de proppen met een studie naar de Nederlandse ijsmarkt waaruit bleek dat er sprake is van overcapaciteit. Een woordvoerder van Unilever zegt dat de concurrentie op de Nederlandse ijsmarkt verder is toegenomen na de overname van de ijsdivisie van Campina-Melkunie door Nestlé vorig jaar.

Het personeel kan niet begrijpen waarom Unilever een succesvolle onderneming wil sluiten die sinds jaar en dag hogere omzetten en winsten boekt. De ratio achter Unilevers voornemen is evenwel duidelijk - de multinational concentreert in heel Europa de ijsproduktie in zo min mogelijk vestigingen om de keiharde concurrentie met andere ijsgiganten als Nestlé, Danone en Mars vol te houden. Een relatief kleinschalige fabriek als Den Hertog past niet in deze strategie.

Werknemers van Den Hertog en de directie van Iglo-Ola hebben beiden een andere kijk op de gebeurtenissen vorig jaar zomer, toen Unilever de fabriek kocht van BolsWessanen. CNV-bestuurder Fortuin had toen al het vermoeden dat Unilever Den Hertog wilde hebben wegens de merknaam en de fabriek zélf niet interessant vond. “Maar er is ons toen verzekerd dat Unilever niet het voornemen had de fabriek te sluiten. De synergie met Iglo-Ola zou vooral liggen in marketing en distributie.”

Een woordvoerder van Unilever stelt daar tegenover dat in juli vorig jaar wel degelijk is gezegd dat sluiting van de fabriek niet uitgesloten was, maar dat verplaatsing van de produktie in ieder geval niet vóór 1 juli 1998 zou plaatsvinden. Fortuin zei vanmorgen dat ondernemingsraad en bonden desnoods bereid zijn Iglo-Ola voor de rechter te dagen wanneer Unilevers ijsdochter de sluiting van Den Hertog wil doorzetten.

    • Paul Wessels