Volleybalbond vindt sponsor

ROTTERDAM, 2 APRIL. Na ruim drieëneenhalf jaar heeft de Nederlandse Volleybal Bond weer een hoofdsponsor gevonden. Voorzitter Herman van Zwieten gaf gisteren na de bekendmaking van de naam van de SNS-bank toe dat dat “de hoogste tijd was”. Hij zei opgelucht te zijn. Want ook dit jaar dreigden de volleyballers met een tekort van één miljoen gulden te komen zitten. Dat gevaar is nu afgewend. De nieuwe geldschieter betaalt 2,5 miljoen gulden voor twee jaar.

Tevergeefs werd na het vertrek van de trouwe hoofdsponsor Nationale Nederlanden in 1992 naar een opvolger gezocht. Dat zorgde voor kritiek op de NeVoBo. Zelfs mannenbondscoach Joop Alberda werd op pad gestuurd. Hoe was het mogelijk, vroeg men zich af, dat voor een populaire sport als volleybal, met de mannenploeg als fraai visitekaartje, geen grote sponsor kon worden gevonden. Achteraf schrijft Van Zwieten het toe aan de negatieve publiciteit die het volleybal na 1992 kreeg. Die zou geïnteresseerde bedrijven hebben afgeschrikt.

Mede daarom was het de afgelopen jaren op financieel gebied kommer en kwel in het volleybal. Slechts met noodgrepen konden de nationale ploegen hun programma blijven afwerken. NOC*NSF zorgde voor een flinke steun en de leden van de NeVoBo stemden in met een extra bijdrage van vijf gulden per jaar per persoon voor het topvolleybal. Dat levert per jaar een zeer welkom bedrag van 900.000 gulden op.

Als een soort tussenoplossing werd de Stichting Nationale Sporttotalisator voor een bedrag van 500.000 gulden sponsor van de nationale mannenploeg. Dat duurt tot september, daarna wordt SNS de shirtsponsor. Bij de vrouwen is dat al met onmiddellijke ingang het geval. Die hadden een tenue zonder reclame-uiting sinds het debâcle van de mislukte constructie met Polis Direct, waarbij de hoogte van het sponsorbedrag zou worden bepaald aan de hand van het aantal NeVoBo-leden dat zich bij de verzekeringsbedrijf zou aanmelden.

Mede om de NeVoBo en zijn leden te beschermen werd Top Volleybal Nederland (TVN) in het leven geroepen. Die stichting behartigt sinds oktober van het vorig jaar de zaken van de top. Het is de bedoeling dat de begroting op 4,5 miljoen gulden per jaar komt te liggen. Het begin van TVN verliep moeizaam, bijvoorbeeld door een conflict met organisatiebureau CHemp over de financiële afwikkeling van het EK vrouwen van vorig jaar.

SNS, voor het vijfde seizoen shirtsponsor van voetbalclub FC Twente, meldde zich zelf bij TVN. Het eerste gesprek dateert van januari. Het overeengekomen bedrag van 2,5 miljoen gulden voor twee jaar is redelijk te noemen, maar zeker niet opvallend hoog. De naam van de nieuwe sponsor staat in de toekomst op de shirts van zowel het mannen- als het vrouwenteam, zal aan de nationale competitie worden verbonden en zal tevens in het beachvolleybal opduiken.