Van snip tot kievit

Infographic: Alleen 'de snip' - het oude biljet van 100 gulden - is een uitzondering. Voor alle andere bankbiljetten die worden uitgegeven, geldt dat meer mensen ze mooi vinden naarmate ze langer in omloop zijn. Dit blijkt uit een marktonderzoek van het NIPO in opdracht van De Nederlandsche Bank (DNB). Tevens waardeert het publiek nieuwe bankbiljetten uit een bepaalde serie beter, naarmate het publiek meer gewend is aan die serie. DNB verwacht dan ook, dat het publiek 'de kievit', het vandaag uitgebrachte biljet van duizend gulden, mooier vindt dan eerder uitgebrachte biljetten uit dezelfde serie: 'het roodborstje' en 'de steenuil'. De laatste serie biljetten komt voort uit een radicale koerswijziging van DNB in het ontwerpen van haar produkten. Voorheen gaven biljetten afbeeldingen van personen of dingen en waren echtheidskenmerken veelal abstract. De nieuwe produktlijn geeft een tegenovergesteld beeld: abstracte beeltenissen (rooster met 1.000 ruitvormige eenheden op het nieuwe biljet van 1.000) maar concrete echtheidskenmerken (een kievit als watermerk). Met het nieuwe produktontwerp wil DNB de bekendheid van echtheidskenmerken onder het publiek opschroeven. Volgens de Centrale Bank onthoudt het publiek concrete echtheidskenmerken beter dan abstracte.