De wielerklassieker Milaan-Sanremo was voor de liefhebbers in Nederland en België niet op het open televisienet te zien. Alleen SuperSport-abonnees konden rechtstreekse beelden ontvangen. Rijdt de sport zichzelf in de wielen?

Martin Ros, schrijver en wielerfanaat: “U belt eigenlijk net op een moment dat ik aan m'n boek bezig ben over 'de grote vier' uit de geschiedenis van de Tour. Oh, dit gaat ook over wielrennen. Milaan-Sanremo? Nou, dat was me zoeken zeg, maar uiteindelijk vond ik 'm. Nog wel op de intellectuele zender, Duitsland-west. Toch vreselijk, dat je zo'n wedstrijd niet meer op een Nederlandse zender kunt zien. Vreselijk voor mezelf en alle andere wielerliefhebbers, maar vooral voor de wielersport. Met zó weinig kijkers naar SuperSport, zullen sponsors afhaken.”

Gerrie Knetemann, bondscoach van de professionele wegcoureurs: “Vreselijk dat Milaan-Sanremo niet op voor iedereen toegankelijke zenders te zien was. Ik was vorige week in Italië, maar op de dag van de wedstrijd ben ik met een vroege vlucht speciaal naar huis gevlogen om het thuis op tv te bekijken. Dan zie je het toch veel beter dan wanneer je in een auto achter de renners aanrijdt. Nou, ik kwam van een kouwe kermis thuis. Nergens kon ik Milaan-Sanremo vinden, op geen enkele zender. Bleek het op SuperSport uitgezonden te worden, maar daar ben ik niet op geabonneerd. Kijk, ik kan me best een abonnement veroorloven, maar daar gaat het niet om. De wielersport is een volkssport, iedereen moet er van kunnen genieten. Al moet ik er wel bij zeggen dat de afgelopen jaren ook sprake is van overdaad. Etappes die van begin tot eind op tv worden uitgezonden, geen kijker die dat volhoudt. Maar Milaan-Sanremo op abonnee-tv, dat is écht erg.”

Peter Post, oud-wielrenner en voormalig ploegleider: “Heeft Knetemann Milaan-Sanremo niet gezien omdat-ie geen SuperSport heeft? Houdt-ie soms niet meer van sport? Nou, ik ben helemaal gek van sport en heb dus al jaren SuperSport. En wat Milaan-Sanremo betreft: prachtig in beeld gebracht, veel beter dan voorgaande jaren. Berlusconi zal zich er wel mee bemoeid hebben. Kijk, voor de wielrennerij is het natuurlijk het beste als de NOS het wielrennen uitzendt. Daar zijn ze in alles toch gewoon het beste. Maar tegenwoordig gaat het om iets anders: geld. Wie het meeste betaalt, zendt ook uit. Dat is heel vervelend voor mensen met een minimum-inkomen die zich geen SuperSport kunnen veroorloven, maar het is wel de toekomst.”

Leo van Vliet, organisator Amstel Goldrace, oud-wielrenner: “Zelf heb ik nog geen SuperSport en daarom weet ik niet wat dat kost. Maar ach, als je eens een bioscoopje pikt, ben je ook twee tientjes kwijt. Wat mij nog het meeste stoort, is dat steeds weer iemand anders het wielrennen uitzendt. Als kijker weet je het dan toch niet meer?”

Margritha Meijer, voorlichter gesponsorde evenementen van Heineken en Amstel: “Als officiële organisator van de Amstel Goldrace zijn we nog in onderhandeling over de uitzendrechten van de wedstrijd van dit jaar. Voor ons is het niet alleen een centenkwestie. Wij willen via de tv zoveel mogelijk mensen bereiken. In het verleden zond de NOS de Goldrace uit en daar hebben wij goede ervaringen mee. Ik denk dat de kijker ook verwacht dat de wedstrijd door de NOS wordt uitgezonden. Maar uiteraard wordt er wel eerst onderhandeld.”

Hein Verbruggen, voorzitter van de internationale wielrenunie: “Het gaat ons om het bereiken van een zo groot mogelijk publiek. Bestaande contracten moeten we uiteraard respecteren, maar in de toekomst willen we dat organisatoren alleen contracten met zenders afsluiten die een zo groot mogelijk publiek bereiken.”

Frank van der Meijden, woordvoerder van de Rabobank-ploeg:“Wielrennen is bij uitstek een tv-sport, omdat het voor veel liefhebbers onmogelijk is zelf de renners te volgen. Helaas denken de organisatoren van de wedstrijden enkel aan het grote geld door de uitzendrechten aan een zender als Supersport te geven. Dat is denken op korte termijn, waarmee de wielersport zichzelf uiteindelijk in de wielen zal rijden. Als de wedstrijden alleen maar voor een klein publiek te zien zijn, haken de sponsors af.”

Judith Huisman, woordvoerder van SuperSport: “Wij zijn er voor de echte sportliefhebbers, mensen die een wedstrijd van begin tot eind willen volgen. Bij de 'gewone' zenders kunnen die mensen vaak niet terecht.”