Ruimer budget team Verstappen

ROTTERDAM, 29 MAART. Het team Arrows-Hart van Formule-I-coureur Jos Verstappen is overgenomen door Tom Walkinshaw. Dat werd gisteren bekendgemaakt in het Brazilaanse Sao Paulo, waar dit weekeinde de tweede Grand Prix van het seizoen wordt verreden op het circuit van Interlagos.

De Schot Walkinshaw was tot nu toe teammanager van het Franse Ligier-team. Op 28 april, bij de eerste Grote Prijs in Europa (Nürburgring), zal hij de leiding bij Arrows op zich nemen. Walkinshaw, ooit begonnen bij Jaguar, staat bekend als een ingewijde in de Formule-I-wereld. Hij brengt veel ervaring en een aantal nieuwe sponsors mee.

Walkinshaw wilde al lange tijd een eigen team hebben, maar het Ligier-team was niet te koop. Benneton-baas Flavio Briatore, voor 85 procent eigenaar, en Guy Ligier, bezitter van de overige vijftien procent, wilden hun aandeel niet verkopen. Arrows was eigendom van oprichter Jackie Olivier.

De financiële toekomst van Arrows was tot gisteren niet bijzonder florissant. De ontwerper, Alan Jenkins, was al weggekocht door een team in oprichting van oud-wereldkampioen Jackie Stewart. Het team beschikte niet over een reservewagen en moest het doen met vier motoren. Het team reed in de afgelopen achttien jaar 272 races, maar won nog nooit een Grote Prijs.

“We zijn in één klap van een minimum-team tot een medium-team gepromoveerd”, zei Verstappen vanochtend in De Telegraaf. “Aan mij is nu de taak zondag de finish te halen. Dat wordt trouwens wel weer eens tijd ook, de laatste keer dat ik de finish haalde was vorig jaar tijdens de Grand Prix van Barcelona. Dat is bijna een jaar geleden.”

Verstappen kent Walkinshaw van zijn tijd bij het team Benetton, waar de Schot in 1994 in dienst was als technisch directeur. Walkinshaw vertelde gisteren bij de presentatie dat de huidige rijders, Jos Verstappen en Ricardo Rosset, zich voorlopig geen zorgen hoeven te maken om hun positie. “Walkin-shaw is een keiharde vent”, zei Verstappen. “Maar ik kon het altijd goed met hem vinden. Ik ben blij dat hij onze gelederen komt versterken. Dat staat helemaal los van de financiële voordelen die zijn komst naar Arrows met zich mee brengt.”

In Londen heeft Patrick Head, ontwerper bij Williams-Renault, zich verzet tegen de theorie dat de dood van Ayrton Senna is veroorzaakt door een afgebroken stuurkolom. Dat was de conclusie van een Italiaanse onderzoeksteam na de dood van de Braziliaanse coureur op 1 mei 1994 in Italië. “De uitslag komt niet overeen met de data die wij hebben uit de auto”, zei Head in een interview met het Engelse blad Autosport.