Heftig conflict in top van bankwezen over chipkaart

AMSTERDAM, 29 MAART. In de top van het Nederlandse bankwezen is de spanning hoog opgelopen over de twee concurrerende projecten voor elektronisch betalen met een chipkaart. ING (ING Bank en de Postbank), ABN Amro en de Rabobank hebben deze week op het allerhoogste niveau overleg gevoerd om een knallend conflict niet verder te laten escaleren.“De sfeer is een beetje gespannen. Nee, zeg maar gewoon: gespannen”, zegt een doorgaans diplomatiek formulerende bancaire insider.

Aan de ene kant staan de Postbank en KPN, die een multifunctionele chip kaart zullen lanceren en inmiddels een alliantie met de Primeur kaart van de inkooporganisatie Superunie hebben gesloten. Daartegenover staan de overige banken (inclusief ING Bank, verenigd in de organisatie Interpay), die erin zijn geslaagd de deelnemers in de Air Miles kaart (Albert Heijn, Shell, Vendex) in hun kamp te krijgen.

“Wij zitten in allebei, dan kan je niets gebeuren”, grapte ING-bestuursvoorzitter drs A. Jacobs gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers van ING. Binnenskamer wordt er echter weinig gelachen. De combine van Interpay met Air Miles is de Postbank totaal in het verkeerde keelgat geschoten. “Wij zijn daarover niet eens benaderd”, klaagt een goed geïnformeerde bankier.

De Postbank houdt vast aan het protocol over elektronisch betalen dat de banken de dag voor kerstmis in 1987 hebben gesloten. Daarin staat dat alleen banken kunnen deelnemen aan de onderlinge verrekeningen die nodig zijn wanneer een klant in een winkel met een pinpasje betaalt. Zijn rekening moet dan direct voor het aankoopbedrag worden gedebiteerd, en zijn bank moet dat geld overmaken naar de bank waar de rekening loopt van de winkelier die het bedrag bijgeschreven krijgt. Om dat soepel te laten verlopen hebben de banken een ingenieus systeem bedacht van onderlinge provisies en betalingen, dat door de Europese Commissie niet verboden is.

Omdat partijen als Albert Heijn en Shell helemaal geen toegang hebben tot deze verrekeningen, kunnen zij via Interpay ook geen klantenkaarten ombouwen tot betaalkaarten, zo redeneert men bij de Postbank. “Zij hebben een produkt verkocht gekregen dat helemaal niet werkt”, zegt een Postbank-insider. De twee andere grootmachten, Rabobank en ABN Amro, wilden de zaak forceren, zo oppert hij.