Telegraaf aast op belang sportkanaal

AMSTERDAM, 28 MAART. De Telegraaf staat op het punt een belang te nemen in het nieuwe sportkanaal. Daartoe heeft de uitgever van het grootste dagblad van Nederland de aandelen van initiatiefnemer Willem van Kooten op het oog.

Verschillende ingewijden zeggen dat de twee partijen al overeenstemming hebben bereikt over de verkoop van het belang van 5 procent. Van Kooten zelf zegt dat hij behalve met de Telegraaf nog met twee andere partijen praat over de verkoop van zijn aandeel in het sportkanaal dat in oktober de uitzendrechten voor voetbalwedstrijden van de KNVB verwierf. De Telegraaf weigerde vanochtend ieder commentaar.

Volgens Van Kooten heeft hij nog geen definitieve beslissing genomen. “Ik sta niet te trappelen om te verkopen”, aldus de voormalige diskjockey die onder de naam Joost den Draaijer bekendheid kreeg. “Het feest begint nu pas. Maar als ik een offer you can't refuse krijg, zeg ik geen nee. Ik ben koopman.” Op de vraag of hij van de Telegraaf zo'n bieding heeft gekregen, wilde Van Kooten niet ingaan.

Ingewijden gaan er van uit dat de onduidelijkheid over het definitieve karakter van de transactie te maken heeft met het voorkeursrecht dat bestaande aandeelhouders (KNVB, Endemol, KPN, Philips, ING en Nuon) hebben als een van de partijen besluit haar deel te verkopen. Formeel zou er nog geen toestemming zijn. Er bestaan nog meer vragen over de eigendomsverhoudingen van het sportkanaal. Zo moet de KNVB haar belang in de zender mogelijk verkopen vanwege de kritiek over belangenverstrengeling die de bond uit verschillende hoek heeft gekregen. Ook is de ingeruimde plaats voor kabelexploitanten als aandeelhouders nog niet ingevuld.

De Telegraaf was al eerder betrokken bij het Sportkanaal. Een dag voor de lancering zag de uitgever echter af van deelname, volgens ingewijden omdat ze toen het risico niet durfde te nemen.