Protest bewoners tegen hoge toekan op de pier

DEN HAAG, 28 MAART. Het Van der Valk-concern wil op de uitkijktoren van de pier in Scheveningen een zes meter hoge toekan plaatsen. De restaurantketen, eigenaar van de pier, heeft daartoe eerder deze maand bij de gemeente een bouwaanvraag ingediend. Bewoners hebben bezwaar aangetekend tegen het object.

De Haagse welstandscommissie is vooralsnog tegen het plaatsen van het beeldmerk van het Van der Valk-concern. De welstandscommissie acht de reclame-uiting “een te groot element op een te prominente positie”. Bewoners van de boulevard vrezen dat hun uitzicht op zee wordt bedorven. “Ik vind het gewoon lelijk. Er hoort daar geen vogel of een zes meter hoger cola-fles te staan, maar een vlaggemast met een Hollandse vlag”, zegt ir. J.G. Blitz, die namens een groep bewoners protest heeft aangetekend.

Volgens de welstandscommissie is de toekan bovendien “geen onderdeel van een samenhangend totaalplan voor reclamevoering op de pier”. De architect van de lichtreclame, Van der Breggen uit Alphen aan den Rijn, heeft gisteren het gevraagde “totaalplan” ingediend. Volgens een woordvoerder van het architectenbureau zal het huidige aanbod aan “rommelige” reclame-uitingen op de pier (“het is gewoon een zootje”) worden vervangen door “regelmatig verspreide” reclame.

Ondernemers in Scheveningen zijn voorstander van het plaatsen van de toekan, vooral als dit kan bijdragen aan een opwaardering van de in 1961 gebouwde, in de loop der jaren in verval geraakte wandelpier. “We moeten blij zijn als een particulier de pier wil opknappen”, zegt H. van der Dussen, restauranthouder op de boulevard en jarenlang voorzitter van de Vereniging Boulevard Scheveningen.

De gemeente kan het plaatsen van de toekan niet verbieden. Twee jaar geleden keurde de gemeenteraad de herziening van het bestemmingsplan voor Scheveningen goed. Daarin staat dat de hoogte ten behoeve van reclame rondom de Scheveningse pier met maximaal zes meter mag worden overschreden.