Consortium wil doorstart van geheel Fokker

ROTTERDAM 28 MAART. Een Nederlands/ Antilliaans/ Aziatische combinatie van bedrijven en financiers voert onderhandelingen met de Nederlandse overheid en de curatoren van Fokker over een mogelijke 'integrale doorstart' van de Nederlandse vliegtuigbouwer die twee weken geleden failliet ging. Als het consortium en de overheid tot overeenstemming komen, zullen 4.000 à 5.000 van de totaal 7000 arbeidsplaatsen worden gered. Het consortium denkt Fokker binnen een jaar weer winstgevend te kunnen maken.

Dit heeft Joep van den Nieuwenhuyzen vanochtend bevestigd. Van den Nieuwenhuyzen, die in de jaren tachtig naam maakte als de 'bedrijven dokter' van Nederland, is een van de deelnemers in het consortium.

Betrouwbare bronnen weten te melden dat Van den Nieuwenhuyzen een vijftal “grote partijen” achter zich heeft, waaronder tenminste één industriële onderneming en twee grote financiële partners, verstrekkers van risicodragend vermogen. Het consortium zou over voldoende middelen beschikken om Fokker weer vlot te trekken en goed perspectief te bieden voor de komende drie tot vijf jaar.

Het consortium wil alles op alles zetten om Fokker te redden. Daarbij wordt niet uitgesloten dat de groep wordt uitgebreid met andere belangstellenden als bijvoorbeeld het Russische Toepolev. Van den Nieuwenhuyzen heeft zelf goede contacten in Rusland. Hij was een van de eerste westerlingen die er een bedrijf kocht.

Minister Wijers (economische zaken) liet gisteren in een brief aan de Tweede Kamer over Fokker weten dat “het resultaat van deze besprekingen zal moeten worden afgewacht”. Volgens bronnen in Den Haag gelooft Wijers er absoluut niet meer in dat dergelijke besprekingen tot een positief resultaat zullen leiden. Een van de partners zou Taiwan Aerospace zijn. Van den Nieuwenhuyzen ontkent dat.

Behalve met de combinatie van Van den Nieuwenhuyzen vinden nog gesprekken plaats met het Koreaanse Samsung, met twee belangrijke Russische vliegtuigbouwers Tupolev en Yakovlev en met de Zweedse vliegtuigbouwer Saab.

Van den Nieuwenhuyzen wil niets zeggen over de kansen van een eventuele integrale doorstart en ook niets over de bijdrage die het consortium verwacht van de Nederlandse overheid. “We hebben belangstelling voor doorstart van Fokker in integrale vorm. Maar de tijd werkt niet in ons voordeel”. Fokker ging twee weken geleden failliet en begint al ernstige vormen van desintegratie te vormen. Honderden oud Fokker employes hebben elders al werk gevonden.

Van den Nieuwenhuyzen wil geen commentaar geven omdat publiciteit de onderhandelingen zou kunnen schaden. Wel wil hij nog kwijt dat de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM), waarvan hij sinds kort via een Antilliaanse vennootschap volledig eigenaar is, niet deel uitmaakt van het consortium.

Van den Nieuwenhuyzen heeft in de jaren tachtig, begin jaren negentig kleine en middelgrote ondernemingen uit het faillissement gered.