Tegenvaller Philips in lijn met ontwikkeling markten

NEW YORK, 26 MAART. Wie zijn huiswerk had gedaan was niet verrast geweest door Philips' teleurstellende winstprognose. De malaise in consumentenelektronica bestaat al jaren, terwijl de grote winstmaker, halfgeleiders, aan moeilijke maanden bezig is.

Dat viel in januari al af te leiden uit gegevens van de Amerikaanse Semiconductor Industry Association: de produktie/order-verhouding stond op 0,92. Dat betekent dat de produktie de vraag overschrijdt - voor het eerst sinds 1989. Het is tegelijk het laagste verhoudingsgetal sinds 1985.

Februari bracht ander slecht nieuws uit de chipswereld. Texas Instruments toonde zich somber over 1996, Micron Technologies stelde de bouw van een Amerikaanse fabriek uit. De prijzen van geheugenchips dalen.

Ook de markt voor personal computers, voorname chip-afnemers, kampt met lagere groei. Tegenover een toename met 22 procent in 1995 staat dit jaar, aldus de prognoses, slechts 12 procent. Intel, Compaq, DEC en IBM hebben al laten weten geen glorieus eerste kwartaal te verwachten. Philips, dat gisteren op Wall Street 4 5/8 dollar of tien procent moest inleveren, is daarop geen uitzondering.

In consumentenelektronica is Philips evenmin de enige met moeilijkheden. De Amerikaanse markt ervoor groeit niet meer. Videorecorders zijn volgens analisten nauwelijks winstgevend te verkopen, prijzenslagen volgen elkaar snel op.

Het aantal in de VS verkochte kleuren-tv's ligt het lopende kwartaal ongeveer 10 procent onder het niveau van vorig jaar, terwijl veel fabrikanten juist op groei rekenden. Daardoor kampen de meeste van hen met overcapaciteit.

Ook het Noordamerikaans vrijhandelsverdrag speelt hier een rol. Afsluiting van dit NAFTA bracht alle producenten van consumentenelektronica enkele jaren terug in feeststemming: Thomson, Zenith, Samsung en Goldstar holden allemaal naar Mexico omdat ze dachten vandaaruit twee vliegen in een klap te slaan: Noord-Amerika bedienen en de nieuwe groeimarkt in Mexico. De val van de peso in januari 1995 maakte een einde aan die illusie.

Volgens een Amerikaanse analist is de markt voor audiovisuele apparatuur in Europa op dit moment nog veel moeilijker dan die in de VS. “Duitsland is een ramp”, zegt hij. Met name Philips-dochter Grundig ondervindt dat. Hoewel marktleider in Duitsland moest dit bedrijf - en daarmee Philips - vorig jaar honderden miljoenen mark verlies incasseren. Hij wijst er verder op dat Oost-Europa - “een markt waarvan iedereen hoge verwachtingen had” - tot nu toe tegenvalt.