'Nieuwe tv-zender televisiedominee niet levensvatbaar'

ROTTERDAM, 26 MAART. Euro 7 is niet levensvatbaar na de overname van deze eerste doelgroepzender van Nederland door de Amerikaanse televisie-dominee Robert H. Schuller. Dat zegt Riens Meijer, de afgetreden crisismanager van Euro 7.

Meijer is naar eigen zeggen opgestapt, omdat een bod van een door hem samengesteld consortium op de zender door de bestaande aandeelhouders was afgewezen. Samen met investeringsmaatschappij HAL, de participatiemaatschappij Intercrown van KPN, het reclameinkoopbureau Mediacenter en zijn eigen multimedia-onderneming Videotex, had Meijer de noodlijdende televisiezender met een kapitaalinjectie nieuw leven willen inblazen.

Dominee Schuller die op Euro 7 al wekelijks te zien is met zijn programma Hour of Power, heeft vorige week echter de macht overgenomen bij de zender. Zijn Christal Cathedral Ministries had al 30 procent van de aandelen en heeft de resterende 70 procent gekocht van ABN Amro, die de waardepapieren in onderpand had. De eigenaren van dat pakket waren onder meer oprichter J. Post en puzzelbladuitgeverij Keesings.

Directeur R. Diesveld van Keesings zegt dat het bod van het Nederlandse consortium financieel niet interessant genoeg was. Zo zou de uitgever niets voor haar aandelen ontvangen, maar ook de verstrekte leningen zouden niet worden terugbetaald. De Amerikanen zullen dat laatste wel doen, aldus Diesveld. Keesings lijdt een boekverlies van “enkele miljoenen guldens” door het Euro 7-avontuur en zal niet meer terugkeren op de televisiemarkt.

Volgens Meijer gaan de Amerikanen Euro 7 min of meer op dezelfde voet voortzetten, waarbij ze programma's maken over “stijl, fashion en design, overgoten met een religieus sausje”. Hour of Power wordt volgens eigen gegevens door twintig miljoen mensen over de hele wereld bekeken. Ooit verzorgde oud-premier Dries van Agt een onvergetelijk gastoptreden bij Schuller. Bij Euro 7 was vanochtend niemand beschikbaar voor commentaar.

“In de huidige televisiemarkt redt je het niet met uitsluitend reclamegelden. Daarvoor is de concurrentie te groot”, zegt Meijer die een half jaar lang als president-commissaris- de leiding had over Euro 7. De zender leed vorig jaar een verlies van 13 miljoen gulden. “Wij hadden een goed concept voor een direct-marketing zender die op de eerste dag al winstgevend kon zijn.” Het plan was om samen te werken met bedrijven die via infomercials produkten aan de man willen brengen. Kijkers kunnen dan via interactieve tv meteen reageren. Meijer gaat nu proberen zijn plannen op een andere manier van de grond te krijgen.

Volgens Meijer strijdt iedereen om Hilversum om dezelfde koek. De concurentie wordt alleen maar heviger met de komst van het sportkanaal. Om te overleven moet je “iets heel anders” doen dan gebruikelijk. De Amerikanen van Schuller die van grote afstand opereren, hebben daar volgens hem te weinig oog voor.