De moderne telewerker

In mijn kleine SOHO (small office/home office) staat een netwerk van twee computers. Ze 'draaien' allebei 'onder' Windows95, en daaronder 'draait' Office Professional (geen illegale kopieën), een pakket voor tekstverwerking, bestandsbeheer, rekenen en nog veel meer. Bovendien heb ik een faxmodem waarmee ik het Internet op kan. Ik behoor dus duidelijk tot de digitale voorhoede.

Als moderne thuis/telewerker (je ziet het milieu opklaren sinds ik vaker thuis ben) word ik om 7.30 uur wakker en wandel dan na douche en ontbijt de trap af naar mijn werk. Afgezien van de maaltijden zit ik daar dan 10 uur alvorens ik weer ga liggen. Tussen de middag nemen de kinderen tijdelijk mijn plaats in achter het beeldscherm, en 's avonds als ze klaar is op haar werk voegt mijn vrouw zich bij me. We bespreken dan Het Leven en De Liefde en niet zelden het computersysteem op haar werk.

Op een ochtend meldt de computer dat het die nacht niet gelukt is om de elektronische post op te halen. De oorzaak ken ik niet maar de oplossing wel: resetten (de computer uit en weer aan zetten). Windows95 maakt het mogelijk om meer dan één programma tegelijk actief te hebben. Dat is handig: dan 'klik' je zo van Internetprogramma naar tekstverwerker en weer terug. Zolang het goed gaat tenminste. Als een programma vastloopt - dat gebeurt hier vaak - dan lopen alle andere actieve programma's ook vast. Terwijl computer 1 weer opstart besluit ik op computer 2 een briefje te gaan schrijven. Maar dat lukt niet, op het scherm verschijnt de mededeling dat ik een 'illegale bewerking' heb uitgevoerd. Wat dat is weet ik niet, want het enige wat ik deed was het programma activeren, en ergens moet de leverancier dat toch voorzien hebben. Het scherm toont ook een knop Details, maar daarachter staat een onbegrijpelijk computerlingo. Ook de andere Office-programma's zien mij als illegaal, dus ook hier is het devies: resetten. Maar de foutmeldingen blijven.

Nu heeft leverancier Microsoft voor dergelijke gevallen een supportlijn, maar de wachttijden zijn daar legendarisch en de service zelf is aanleiding voor veel spot op het Internet*. En misschien komt mijn getob wel door het gemis van een goede driver voor mijn grafische kaart. Op mijn Windows95-cd (van augustus 1995) staat weliswaar zo'n driver, maar dat is een 'bta', een testprodukt, en in al die maanden is de fabrikant er niet in geslaagd een definitieve versie te produceren. Als ik wil kan ik een verbeterde testversie downloaden van een Bulletin Board in de VS. Helaas: ik krijg wel verbinding maar die wordt ook snel weer verbroken. Na zes pogingen stop ik en stuur een nijdig e-mailtje naar het bedrijf (niet Microsoft overigens). Dat e-mailtje lukt, maar ondertussen dient zich een nieuw onheil aan: computer 1 meldt dat er een ernstige fout is ontstaan in een door mij veelgebruikt bestand. Daarin zijn alle karakters in sterretjes (**********) veranderd. 'Welkom bij Microsoft' jubelt de telefonische beantwoorder. Het is hier druk, eigenlijk altijd: 12 mensen zitten permanent vragen te beantwoorden over Office, voor Windows is er een vergelijkbare ploeg. Na een kwartier word ik geholpen door een vriendelijke knul. De details van mijn foutmelding interesseren hem maar matig. Hij komt met een aantal tips die geen van alle iets opleveren en verzoekt me om de details van mijn systeem te faxen, zodat hij kan gaan trouble-shooten. Die fax stuur ik tegen twee uur en sindsdien heb ik van het megaconcern niets meer gehoord. Dit is een dag(deel) zoals ik er al heel wat heb meegemaakt. En ik niet alleen: fotograaf en vriend Frank V. belde weken aan één stuk 's avonds laat omdat dat verdomde ding weer was vastgelopen. Vriend en bibliothecaris Ray van T. poogde twee maanden aan één stuk om zowel zijn scanner als zijn cd-rom onder Windows95 te laten draaien (en ontdekte dat Microsoft zelf ook virussen verspreidt). Vriend Rob F., microbioloog, is nu al weer een week lang bezig met een vergeefse poging om Windows95 te installeren. Hij kan de support niet bellen, die houdt op als hij na zijn werk achter de computer gaat zitten.

Het klinkt wellicht onbegrijpelijk, maar ik vind Windows95 een grote vooruitgang ten opzichte van zijn voorgangers. Maar na alle aandacht voor triomfator Gates, lijkt het me ook eens tijd worden voor wat aandacht voor de schade die hij heeft veroorzaakt en nog veroorzaakt. Dat kon wel eens een fractie zijn van de schade die hij zegt te claimen door illegaal gekopieer. Het wordt kortom tijd voor een vakbond van computergebruikers, een agressieve organisatie, die boycots organiseert, schadeclaims indient, zelf support geeft, enzovoort. Bel mij! (0113)-344144, of fax: (0113)-344145.

* Grap: Vliegtuig vliegt in de buurt van Richmond, Virginia, maar zicht is slecht en de piloot kan het vliegveld niet vinden. Plots doemt een wolkenkrabber op en de piloot wenkt een man achter de ramen op de vijfde verdieping. Piloot draait raampje open en roept: 'Waar ben ik?' Vanuit de wolkenkrabber wordt geroepen: 'U bent in een vliegtuig.' Waarop de piloot snel zijn raampje dichtdraait en zonder dralen de weg naar de landingsbaan vindt. Later vroegen de verbijsterde passagiers: 'Hoe kon je nu zo snel toch de weg terugvinden?' De piloot: 'Die man in die wolkenkrabber gaf me een antwoord dat zowel honderd procent correct was, als volkomen waardeloos. Toen wist ik: dit is het hoofdkwartier van Microsoft - vandaaruit weet ik de landingsbaan zo te vinden.