'Van Dis zorgt voor boekverkoop'

AMSTERDAM, 25 MAART. Volgens de CPNB zijn er in de afgelopen Boekenweek vijftien procent meer boeken verkocht dan vorig jaar. Directeur Henk Kraima van de organiserende CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse boek) schat dat 1 op de 6 klanten van boekwinkels de afgelopen week een titel van een Zuidamerikaanse schrijver kocht. De Latijns-Amerikaanse literatuur vormde het thema van de Boekenweek.

Kraima verklaart de gestegen belangstelling aan het boekenweekgeschenk Palwijn van Adriaan Van Dis. “Van zijn roman Indische Duinen zijn al meer dan 250 duizend exemplaren verkocht, Van Dis was voor alle belangrijke literaire prijzen genomineerd en men kent hem nog van de televisie. Dus zo raar is dat niet. Veel mensen kochten voor twintig gulden een boek, precies het bedrag dat je besteden moest om het geschenk te krijgen.” Een kleine peiling onder boekhandels wijst uit dat het boekenweekgeschenk, dat dit jaar in een recordoplage van 643 duizend exemplaren werd gedrukt bijna overal zo goed als uitverkocht is. Dat geldt ook voor het boekenweekessay Het goud van Bonanza (oplage 59 duizend) van Carolijn Visser.

Favoriet waren volgens het CPNB deze Boekenweek Gerard Reves nieuwe roman Het boek van violet en dood, Verborgen gebreken van Renate Dorrestein en de driedelige poëziebloemlezing van Gerrit Komrij. Bij boekhandel van Piere in Eindhoven wordt Reve een 'absolute topper' genoemd.

Zelfs bij de boekhandels van De Slegte, die niet zijn aangesloten bij de boekverkopersbond en daarom geen boekenweekgeschenk cadeau doen, sloeg het thema 'Eeuwig El Dorado' aan. “Het was niet ons hoofdthema, maar we hebben toch maar onze voorraad Zuidamerikaanse literatuur in de winkel gemieterd en dat liep goed”, aldus het hoofd verkoop.

Verkoper Herm Pol van Atheneum in Amsterdam zegt ook extra veel Zuidamerikaanse literatuur verkocht te hebben. “Maar het zou extra-extra moeten zijn om van een doorslaand succes te kunnen spreken.” Ook wil hij het beeld van de toegenomen verkoop wat nuanceren: “Vorig jaar liep de Boekenweek helemaal zo goed niet. Als je de verkoop vergelijkt met de Boekenweek van twee jaar geleden, toen het poëzie-thema een doorslaand succes was, dan bedraagt de stijging maar een paar procent.” In de Amsterdamse boekhandel hing deze week een bordje met de tekst: Tijdens de Boekenweek gaat de verkoop gewoon door. “Om onze klanten te laten weten dat ze gerust boeken mochten kopen die niet bij het boekenweek-thema Eeuwig El Dorado passen”, aldus Pol.

Henk Kraima van het CPNB benadrukt dat de Boekenweek van vorig jaar, toen het thema 'De vijftigste mei' was, niet in de eerste plaats was bedoeld om meer boeken te verkopen. “Toen ging het ons er vooral om iets bij te dragen aan het herdenken van de Tweede Wereldoorlog.”

“Je vraagt je wel eens af: waar komen al die thema's vandaan?”, zegt Herm Pol. Zoals meer boekverkopers vreesde hij dat het thema 'Eeuwig El Dorado' wat gedateerd zou zijn. “De Zuid-Amerikaanse hausse ligt al zes jaar achter ons.” Pol zou de komende jaren liever thema's zien die 'wat alledaagser of meer en vogue zijn. “Sport en literatuur bijvoorbeeld, of Scandinavische literatuur.”

In Atheneum waren veel klanten die zeiden: “Doet u er maar zes”, als het om Van Dis' geschenk ging. “Dan trokken we wel een wenkbrauw op. Het mooist zijn de mensen die zeggen: nee dank u, ik heb hem al. Dat zijn de echte lezers, die verdienen een gouden stoeltje in de Boekenhemel.”