België begrijpt zijn automobilisten niet

BRUSSEL, 23 MAART. Wat bezielt de Belgische automobilist? Die vraag wordt in België gesteld nadat woensdag, ondanks herhaalde waarschuwingen voor slecht zicht, bij een kettingbotsing weer twee doden vielen. Dinsdag kwamen onder soortgelijke omstandigheden vier mensen om het leven.

De ongelukken waren een gevolg van te hard rijden bij dichte mist, wat ook de oorzaak was van de massale kettingbotsing drie weken geleden bij Deinze, toen tien mensen om het leven kwamen bij de grootste verkeersramp ooit in België. Volgens de rijkswacht hebben de automobilisten kennelijk niet veel geleerd.

“Ik zou kunnen huilen. Ik zou kunnen vloeken. Ik zou kunnen tieren. Er is weer een kettingbotsing gebeurd”, riep deze week een presentator van de BRTN-radio, die de luisteraars kort daarvoor nog had gemeld dat ze “persoonlijk getuige was geweest van het onverantwoord rijgedrag van sommige chauffeurs”. Hij gaf zo gehoor aan een oproep van de rijkswacht, die na de ramp van Deinze had gevraagd verkeersinformatie anders te brengen.

In België vallen relatief veel verkeersdoden: 151 per miljoen inwoners in 1994, zo blijkt uit een 'witboek verkeersveiligheid' van de Fiat-delegatie bij de Europese Unie. Ook Frankrijk (147) en Spanje (142) scoren slecht; in Groot-Brittannië en Nederland ligt het dodental met respectievelijk 84 en 66 per miljoen inwoners veel lager. In België gebeurt ruim eenderde van de dodelijke ongevallen in het weekeinde. Deze 'weekenddoden' zijn vooral jonge, mannelijke bestuurders die verongelukken na een nacht stappen, vaak onder invloed van alcohol of drugs.

Ondanks het hoge aantal verkeersdoden mag je niet concluderen dat de Belgische chauffeur een rodeorijder is, aldus een woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De ongelukken zijn volgens hem vooral te wijten aan de samenstelling van het verkeer (“we zijn een transitland”) en de ruimtelijke ordening met veel kruispunten en de typisch Vlaamse lintbebouwing. Ook zijn de snelheidscontroles beperkt, waardoor de pakkans bij te hard rijden relatief laag ligt. Bovendien zijn Belgen slechte gordeldragers. Het BIVV pleit voor aanpassingen van de infrastructuur.