Tulip niet beducht voor computerreuzen

ROTTERDAM, 19 MAART. De euforie over de snelle omzet- en winstgroei die computerfabrikant Tulip gisteren bekendmaakte, wordt getemperd door onzekerheid over de toekomst van het bedrijf. De markt voor de maker van personal computers consolideert in hoog tempo. Bestaat er voor het kleine, zelfstandige Tulip uit 's Hertogenbosch een plaats tussen computerreuzen als IBM, Hewlett-Packard en Compaq?

Hewlett-Packard (HP) kondigde gisteren een nieuwe prijsverlaging aan voor een deel van het pc-assortiment. Daarmee volgt HP marktleider Compaq die eerder deze maand prijsverlagingen met maximaal 21 procent aankondigde. Tulip-directeur F. Hetzenauer toonde zich gisteren echter niet onder de indruk van de berichten over een dreigende prijzenoorlog in de markt voor personal computers.

“Dit soort prijsverlagingen zijn bij ons elke drie maanden aan de orde”, zegt hij. “Er komen in een enorm hoog tempo nieuwe systemen op de markt. Na drie maanden is een systeem al wat verouderd en volgt een prijsverlaging met 10 tot 15 procent. Zes maanden later wordt het produkt al weer van de markt genomen.” Volgens Hetzenauer geven de computerfabrikanten met de huidige prijsverlagingen het prijsvoordeel dat zij zelf met de inkoop van geheugen (componenten) behalen door aan de consument.

Prijzenoorlog of niet, Tulip heeft besloten de inspanningen op de pc-markt voor particulieren “voorlopig tot een minimum te beperken”. Aan de prijsconcurrentie met Duitse producenten als Escom en Vobis is “geen lol aan”, aldus Hetzenauer. Hij benadrukt dat Tulip zich niet definitief terugtrekt. “Andere partijen mogen op die markt geld verliezen terwijl wij wachten op betere tijden.”

Analisten achten het bijzonder onwaarschijnlijk dat Tulip zo maar zou kunnen terugkeren in dit snelgroeiende marktsegment waarvoor het bedrijf nog maar kort geleden een nieuwe produktlijn heeft geïntroduceerd. Analist E. de Graaf van ING-Barings noemt de - voorlopige - stap van Tulip uit deze markt (goed voor 5 procent van de omzet in 1995) dan ook “een teken van zwakte”. Volgens De Graaf heeft Tulip met de op de consument gerichte multimedia-pc's gewoon nooit een voet aan de grond gekregen.

Tulip concentreert de actviteiten voorlopig volledig op de professionele markt. Hetzenauer verwacht dat in dit segment de daling van de brutomarge van Tulip (in het afgelopen jaar van 26,1 naar 23,2 procent) niet zal doorzetten. De marges in het professionele segment zullen weliswaar blijven dalen, maar de marge van Tulip over het afgelopen jaar is “drie procent nadelig beïnvloed door de enorm inefficiënte manier van produceren op drie plaatsen in Den Bosch”, aldus Hetzenauer.

Tulip zal overigens pas in de loop van 1997 “de volledige benefit realiseren” van de verhuizing naar eén enkele produktielocatie in Den Bosch, zo verwacht de directeur.

Volgens het onderzoeksbureau Dataquest daalde het marktaandeel van Tulip op de Nederlandse markt in het afgelopen jaar van 7,2 naar 6 procent. Tulip is op zoek naar nieuwe markten in het Verre Oosten, met name in China. In Hongkong is met steun van de Nederlandse overheid begin vorig jaar een kantoor geopend, maar wat kan Tulip de aziaten leren'', vraagt analist De Graaf zich af.

De Europese markt voor pc's, waar Tulip nog altijd ongeveer 95 procent van de omzet behaalt, heeft intussen te maken met een nieuwe concentratiegolf. Zo heeft het Duitse Vobis vorige week een alliantie aangekondigd met concurrenten Siemens en Escom en verkocht het Britse ICLonlangs de verliesgevende pc-activiteiten aan het Japanse Fujitsu. De Franse gigant Bull verkocht een verliesmakende divisie aan Packard Bell.

Tulip legt het hoofd echter voorlopig niet in de schoot. “Wij kijken nauwkeurig naar de meerwaarde die een samenwerking biedt”, zegt Herzenauer afhoudend. “Wij praten met partijen, maar voorlopig zijn de contacten nog niet zo serieus dat wij vinden dat we daarvan melding moeten maken.”

De perspectieven op lange termijn blijven dus onzeker, maar voorlopig heeft Tulip de cijfers aan haar zijde.

De omzet groeide in het afgelopen jaar met 17 procent tot 532 miljoen gulden. Met uitzondering van rampjaar 1992 schreef Tulip sinds de beursintroductie in 1985 zwarte cijfers.

De suggestie dat Tulip zou moeten worden overgenomen door een sterke concurrent, hoort analist A. van de Laar van Labouchere al sinds de beursintroductie. “Het omzetstreven van een miljard gulden heeft Tulip weliswaar nooit gehaald, “maar het bedrijf staat er nog steeds”, constateert hij droogjes. Hij veronderstelt dat er ook in de toekomst “in de slipstream van de giganten plaats blijft voor kleine marktpartijen”.

Van de Laar ziet voor de grote spelers op de turbulente pc-markt specifieke problemen.

“Compaq was niet zo lang geleden ook een kleine marktpartij. Als marktleider moet het bedrijf nu investeren in onderzoek en ontwikkeling en razendsnel beoordelen waar het met de markt naartoe gaat. Wat er gebeurt als een bedrijf zoiets foutief beoordeelt, heeft u kunnen zien met IBM.”