Onderzoek naar 'doorstart' Fokker

AMSTERDAM, 18 MAART. Joep van den Nieuwenhuyzen, de enige Nederlandse ondernemer met de veel gebezigde bijnaam 'bedrijvendokter', werkt achter de schermen aan een poging de vrijdag failliet verklaarde vliegtuigfabrikant Fokker door middel een zogenoemd doorstart-scenario uit de as te laten herrijzen. Deze week vertrekt hij in dit verband naar een aantal bedrijven in het Verre Oosten.

“Er zijn nog industriële partijen die willen kijken of het in deze situatie op korte termijn mogelijk is om een doorstart-variant met de curatoren van Fokker te bespreken”, zo zei Van den Nieuwenhuyzen in de wandelgangen van de aandeelhoudersvergadering Koninklijke Begemann, het bedrijf dat hij jaren heeft geleid en waarvan hij nu, na de verkoop van al zijn aandelen, definitief afstand heeft genomen.

Van den Nieuwenhuyzen zegt met twee á drie bedrijven te gaan praten over de mogelijkheden en onmogelijkheden van een reddingsoperatie voor Fokker. De bedrijven analyseren nu de situatie bij Fokker. Als zij wat zien in een reddingsoperatie, zullen ze contact opnemen met de curatoren van Fokker, aldus Van den Nieuwenhuyzen. Het gaat om 'oude relaties' van Van den Nieuwenhuyzen die nog niet eerder in verband met een reddingsoperatie van Fokker in de publiciteit zijn gekomen.

“Deze partijen hebben de potentie om een doorstart van Fokker te gaan trekken.” Van den Nieuwenhuyzen acht de kans overigens niet erg groot dat het er daadwerkelijk van komt. “Maar ik vind het absoluut noodzakelijk, ook al is die kans klein, die mogelijkheid toch te benutten en er aan te werken.”

Van den Nieuwenhuyzen nam vrijdag definitief afscheid van Begemann waaraan hij meer dan twaalf jaar lang als grootaandeelhouder en tot vorig jaar als voorzitter van de raad van bestuur verbonden was. Begemann gaat zonder hem verder als participatiemaatschappij. Hij zelf blijft “industrieel ondernemer”. “Ik vind het een absolute maatschappelijke noodzaak dat er in Nederland een industrie overeind blijft, een gezonde industriële basis”, aldus Van den Nieuwenhuyzen na de aandeelhoudersvergadering. “En daar wil ik me voor inzetten.”

Een woordvoerder van de curatoren van Fokker zei vanochtend niets te weten van een actie van Van den Nieuwenhuyzen: “Alles wat je nu nog wilt met vliegtuigbouw wordt met de dag moeilijker. Wij willen geen verhalen waarin valse hoop wordt gewekt op een voortbestaan van het bedrijf als geheel.”

Van den Nieuwenhuyzen maakte vorige week tijdens een lezing voor ondernemers in Amsterdam toespelingen op een mogelijke reddingspoging. Hij zei toen dat het technische faillissement de onderneming in één klap bevrijdt van een miljard aan jaarlijkse kosten, zodat de vliegtuigbouwer via een doorstart volop mogelijkheden heeft om dit jaar al winstgevend te zijn.

Vrijdag werd bekend dat Van den Nieuwenhuyzen zijn 23,3 procents belang in Begemann verkoopt aan de huidige Begemann-topman André Deleye. Hoeveel met de transactie is gemoeid, wilde Van den Nieuwenhuyzen niet zeggen.

De overgang van industriële holding naar participatiemaatschappij betekent dat Begemann-bedrijven niet meer worden gewaardeerd naar vermogenswaarde, maar naar aquisitieprijs, zo liet het bestuur weten. Dit leidt tot een buitengewone last van 208 miljoen gulden. Het netto verlies over 1995 komt daarmee uit op 197 miljoen, tegen een netto winst van 35,2 miljoen het jaar ervoor.

Het eigen vermogen bedroeg eind 1995 232 miljoen gulden, tegen 428,2 miljoen het jaar ervoor. De intrinsieke waarde van het aandeel komt daarmee op 47,74 gulden, tegen 84,44 miljoen in 1994. Het garantievermogen bedroeg eind 1995 315 miljoen , tegen 604,3 miljoen in 1994.

Begemann wilde vrijdag nog niet zeggen wat Van den Nieuwenhuyzen voor de Rotterdamse onderzeebootbouwer RDM betaalt die hij van Begemann overneemt.