Kleinkunst Festival eert Harry Bannink

AMSTERDAM, 18 MAART.Met een feestelijke hommage aan de componist Harry Bannink is gisteravond, in theater Bellevue in Amsterdam de negende editie van het Amsterdams Kleinkunst Festival geopend. Bannink, als eregast aanwezig, is nu 66 en schrijft alleen nog muziek voor de tv-programma's Sesamstraat en Klokhuis. Verder renteniert hij: “Ik heb 't voor mezelf wel gehad. Ik speel veel piano en snuffel wat in oude partituren.” Volgens een opgave van het auteursrechtenbureau Buma-Stemra schreef hij ruim 3000 nummers - en naar zijn eigen schatting - enkele honderden op tekst van Annie M.G. Schmidt.

Adèle Bloemendaal was, met een smeuïg lied uit de tv-serie 't Schaep met de vijf poten van Eli Asser, de eerste die gisteravond optrad, en Gerrie van der Klei, met een exuberante versie van Zeur niet, de laatste. Tussen hen in stonden talloze collega's, onder wie Joost Prinsen met een recent Klokhuis-liedje, Willem Nijholt met En toen, Gerard Cox met het stemmige Frans Halsema-succes Kees, Wieteke van Dort als tante Lien, Edwin Rutten als Ome Willem, Ernst-Daniël Smid met de Asser-tekst Waar vind je tegenwoordig nog een goeie timmerman (het enige optreden dat bij Bannink een staand applaus ontlokte), Joke Bruys met het weemoedige Conny Stuart-lied Wat voor weer zou het zijn in Den Haag en twee geslaagde gelegenheidsduo's: Frits Lambrechts en Rob van de Meeberg (In een rijtuigie) en Gerard Cox en Fred Florusse (Op een mooie pinksterdag).

De huldiging van Bannink, die zichzelf liever als 'toonzetter' ziet dan als componist (“Mozart en Beethoven, dàt zijn componisten”), vormt tevens de opmaat naar een serie thema-avonden over het cabaretlied voor en over kinderen, vanaf 22 maart in theater Bellevue. Ook daar zal veel van zijn muziek te horen zijn. De AVRO zendt op maandagavond 25 maart via Radio 2 opnamen uit van deze Bannink-hommage. Bovendien bestaan plannen er een cd van te maken.