Verkoop tafelzilver steunt Nedlloyd

ROTTERDAM, 16 MAART. De Amsterdamse effectenbeurs werd deze week heen en weer geslingerd tussen het Duitse doemdenken en de jojo-bewegingen op Wall Street. Pessimisten die terugdachten aan de dramatische koersval van aandelenbeurzen in 1987 kregen ongelijk. De AEX-index vestigde donderdag een nieuw record op 520,55 punten en wist zich gisteren boven de grens van 520 te handhaven.

Het veelgeplaagde Nedlloyd schaarde zich onverwacht onder de sterkste stijgers met een winst van 5,40 gulden op 39,60 gulden. Beleggers reageerden donderdag wild enthousiast op de verkoop van off shore dochter Neddrill aan het Amerikaanse Noble. “Deze verkoop werd al lang verwacht”, zegt H.J. Boer van Iris Research. “De kernactiviteiten van Nedlloyd zijn het efficiënt leiden van containerstromen over zee en het efficiënt verzorgen van logistiek op het land. Daaraan heeft Nedlloyd de handen vol. Het boren naar olie behoort zeker niet tot de core business.”

“De winst van Neddrill ontwikkelde zich uitstekend, de deal komt precies op het goede moment”, constateert A. Mulder van Barclays de Zoette Wedd. Nedlloyd ontvangt 300 miljoen dollar (ruim 570 miljoen gulden) voor Neddrill. Scheepvaartkrant Lloyd's List meldde onlangs dat de Noorse scheepsmagnaat John Frederiksen niet meer dan 240 miljoen dollar over zou hebben voor het bedrijf.

Nedlloyd realiseert met de verkoop een boekwinst van naar schatting 300 miljoen dollar. Boer vindt dat het bedrijf de concentratie op kernactiviteiten verder moet doorvoeren. “Het belang van 50 procent in Martinair past natuurlijk absoluut niet bij Nedlloyd en ook het 40 procents belang in Smit Internationale mag best worden verkocht, al zal daarop veel minder boekwinst kunnen worden gerealiseerd dan op de verkoop van Neddrill.” Volgens analist R.J. Stassen van Bangert Pontier loopt de markt al op een eventuele verkoop van Smit vooruit: “De prijs en omzet van het aandeel Smit Internationale zijn in de afgelopen weken fors gestegen.”

Gisteren, toen de rook rond de verkoop van Neddrill was opgetrokken, moest Nedlloyd weer 1,70 gulden van de koerssprong inleveren. Een woordvoerder van Nedlloyd vergeleek het afstoten van Neddrill met de verkoop van tafelzilver. “Wij schatten dat Neddrill in 1996 voor ongeveer 40 miljoen gulden aan het resultaat van Nedlloyd had kunnen toevoegen”, zegt Boer. “Dat geld valt nu weg. Dat wordt deels gecompenseerd, omdat Nedlloyd met de opbrengst van de verkoop een deel van de schulden kan aflossen en dus minder rente zal hoeven te betalen. Desondanks verwachten wij dat de verkoop het resultaat van Nedlloyd licht zal doen dalen, wanneer de boekwinst niet wordt meegeteld.”

Het koersherstel van 5,40 gulden dat Nedlloyd deze week realiseerde is onbetekenend, wanneer de belegger zich realiseert dat het aandeel in augustus 1995 nog 61,80 gulden noteerde.

Door een tegenvallende ontwikkeling in de zeescheepvaart zag het concern zich medio oktober genoodzaakt een profit warning uit te vaardigen, bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal werd de winstverwachting opnieuw naar beneden bijgesteld mede door een fraude-affaire bij Nedlloyd Road Cargo in Oostenrijk.

“Als de groei in het Verre Oosten weer in de dubbele cijfers terechtkomt is op korte termijn misschien een stijging van het aandeel Nedlloyd mogelijk”, zegt Boer, “maar op lange termijn blijven er problemen”. Nedlloyd behaalt een belangrijk deel van de omzet in container-lijndiensten naar het Verre Oosten. De concurrentie in dit marktsegment is moordend.

“De sector is absoluut onvoldoende geconcentreerd”, legt Boer uit. “Koreanen, Taiwanezen en Japanners concurreren op niet kinderachtige wijze.” Het hoge aantal orders dat wordt geplaatst voor de bouw van gigantische containerschepen maakt duidelijk dat aan de overcapaciteit in de branche voorlopig geen einde zal komen. “Nedlloyd is te klein voor het servet en te groot voor het tafellaken”, constateert Stassen somber. “Het concern moet worden overgenomen, of het moet fuseren.” Nedlloyd mist de schaalgrootte om optimaal te profiteren van logistieke schaalvoordelen zoals grote marktpartijen als Moller-Maersk en Sealand die kunnen realiseren.

“De groei in transport van Europa naar Azië, de belangrijkste groeimarkt, ontwikkelt zich onevenwichtig”, zegt hij. “Er komt meer van Azië vandaan dan er naar toe gaat zodat containerschepen in de Aziatische havens op lading moeten wachten.”

Nedlloyd en Pakhoed presenteren in de komende week resultaten over 1995.