Drukte bij meldpunt Fokker

AMSTELVEEN, 16 MAART.Het telefonische meldpunt van Maatschappelijk Werkers Amstel-Meer heeft gisteren rond dertig reacties gekregen van Fokker-werknemers. De bellers hebben vragen over praktische zaken, maar ook behoefte aan opvang. Volgens directie-secretaris R. Boshuizen behoren tot de laatste categorie vooral mensen die geen gezin of partner hebben en ook geen familie in de naaste omgeving.

De drukte ontstond vooral na de gebruikelijke werktijd “toen veel werknemers thuiskwamen die vandaag nog op het bedrijf waren gebleven”. Sommige bellers zijn in paniek en willen hun hart luchten. “Ze praten met ingehouden kwaadheid en zijn onzeker over hun financiële en maatschappelijke positie.”

Boshuizen heeft uit de reacties de indruk dat de klap dit keer harder aankomt dan bij vorige ontslagronden. “Deze mensen komer er minder goed vanaf. Er is nu geen sociaal plan en de overgeblevenen waren juist gemotiveerd en dachten dat zij het wel zouden redden.”

Tot nu toe hebben de medewerkers van het meldpunt nog geen mensen doorverwezen naar de Riaggs. De grote drukte verwacht Boshuizen echter maandag en dinsdag als het goed tot de mensen is doorgedrongen.

Het meldpunt wordt dit weekeinde bezet door acht maatschappelijk werkers en is bereikbaar van 10.00 tot 22.00 uur. Voorlopig is het meldpunt geopend tot en met dinsdag. Als het nodig is, wordt die periode verlengd. Ontredderde Fokker-mensen in de regio kunnen ook terecht in hun eigen gemeente.(ANP)